Jaarlijks publiceert Gartner het Magic Quadrant waarin Business Intelligence platforms gepositioneerd worden. Het Magic Quadrant geeft weer hoe een platform gepositioneerd is, waardoor de relatieve posities van de concurrenten snel duidelijk is.

Gartner hanteert een uniforme set evaluatiecriteria om vast te stellen of de platforms hun verklaarde visies uitvoeren en hoe goed ze presteren ten opzichte van de marktvisie van Gartner.    Het resultaat van het onderzoek wordt grafisch weergegeven, zodat het goed en snel vast te stellen is hoe een platform presteert.

Tegenwoordig leggen Business intelligence platformen de nadruk op visuele selfservice voor de eindgebruikers. De focus verschuift van de business analist naar de consument of beslisser. Om dit te bereiken moeten geautomatiseerde inzichten niet alleen statistisch relevant zijn, maar ook relevant in de context van de doelen van de gebruiker, hun workflow en acties die zij ondernemen op basis van de data. Platforms voegen eenvoudige low-code of no-code automatiseringsworkflows en applicaties toe. Dit stelt de gebruiker in staat om zijn analyse verder uit te breiden en het besluitvormingsproces te verbeteren wat bedrijfswaarde oplevert.

Tableau is nu een decennialang leider binnen het Magic Quadrant. Wat zorgt ervoor dat Tableau tien jaar lang op rij is uitgeroepen tot leider volgens Gartner? Wat voegt Tableau voor jou toe volgens Gartner? En wat kunnen we in de toekomst nog verwachten van Tableau?

Waarom is Tableau al één decennia leider in het Magic Quadrant?

Tableau kan zich al 10 jaar lang onderscheiden doordat zij toegevoegde waarde creëren voor de business. Dit doen zij op de volgende manieren volgens Gartner:

  • Tableau biedt een intuïtieve ervaring voor gebruikers om gegevens visueel te verkennen. Daarnaast zal de overname van Narrative Science, de leverancier van data storytelling, de natural language generation en data storytelling mogelijkheden in de toekomst verbeteren.
  • Meer dan één miljoen mensen vormen samen de Tableau community. Deze community versnelt het leren, biedt inspiratie en ondersteuning aan elk vaardigheidsniveau. Tableau Public heeft een nieuwe ’Hire me’ knop, zodat recruiters gemakkelijk in contact kunnen komen met talent.
  • Een nieuwe omzetcategorie ‘Data’ bevat Mulesoft, Tableau en Tableau CRM welke voorheen waren opgenomen in ‘Platform and Other’. Dit geeft de toegewijde investering van Salesforce in data- en analyseactiviteiten weer als onderdeel van zijn ecosysteem.

Tableau kent echter ook verbeterpunten, zo is het proces voor het bouwen en implementeren van Einstein Discovery’s no-code machine learning-modellen losgekoppeld van de Tableau gebruikerservaring. Gebruikers worden doorgestuurd naar Tableau CRM Studio in Salesforce waar om een model te trainen opnieuw verbinding gemaakt moet worden met de gewenste dataset. Vervolgens moeten de gebruikte velden bij het trainen handmatig gekoppeld worden aan de velden die gebruikt worden in Tableau. Tableau wil deze gebruikservaring verbeteren. Deze plannen staan op de roadmap voor 2022.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Tableau?

Afgelopen jaar heeft Tableau zijn platform verbreed en verdiept om de manier van werken met data te transformeren. Gecentraliseerde row-level security, virtuele connecties en 100 nieuwe acceleratoren zijn maar een klein gedeelte van de nieuwe ontwikkelingen die Tableau heeft toegevoegd aan het platform. Tableau heeft met de overname van Narrative Science ingespeeld op de boodschap van Gartner. Zij verwachten dat tegen 2025 storytelling de meest gebruikte manier is om analyses te gebruiken, 75% van deze stories zal automatisch gegenereerd worden met behulp van augmented analytics technieken. Met Ask Data en Explain Data integreert Tableau al natuurlijke taalvragen en uitleg in het platform. De Narrative Science-integratie zorgt ervoor dat klanten kunnen communiceren met gegevens in het medium van hun voorkeur. Hieruit blijkt dat Tableau klaar is voor de toekomst!