Gartner Magic Quadrant 2020 – Tableau wederom Leider
Voor het achtste jaar op rij is Tableau als leider bestempeld door Gartner, maar wat betekent dit nu?
Jaarlijks publiceert Gartner een uitgebreide rapportage met daarin uitgelicht welke prominente platforms voor Business Intelligence & Analytics er zijn en waarin ze zich van anderen onderscheiden. Deze ‘Magic Quadrant’ lijkt voor sommigen met magie tot stand te komen – niet alle methodes van Gartner zijn publiek domein – maar in het rapport wordt aardig wat openbaar gemaakt.
Aannames van Gartner
Een wijze en voormalige buurvrouw van mij had een goede leus over aannames: “To assume is to make an ass out of you and me.” Met dit in gedachten ben ik blij dat deze aannames in klinkklare vorm aangeboden worden door Gartner. De stellingen die Gartner hanteert over hoe ze verwachten dat de toekomst eruit ziet (zie onderstaande schermopname), bepalen namelijk voor een goed deel hoe softwareleveranciers worden ingeschaald. Handig!
Tableau heeft niet stilgezeten
Jarenlang heeft Tableau een dominante positie gehad op de markt als het aankomt op visueel inzicht in data verkrijgen en mensen daarin samenbrengen. Dit uit zich nu nog steeds als een duidelijk voordeel van dit platform, want de “fan base” van Tableau bevat meer dan 150.000 gepassioneerde gebruikers. Ook scoort Tableau punten met de uitrol van de Tableau Blueprint als gestandaardiseerde aanpak voor een succesvolle transitie naar data-gedreven werken.
Tableau heeft afgelopen jaar behoeften en ontwikkelingen in de markt beantwoord met nieuwe functionaliteiten zoals:
- Simpelweg vragen stellen aan je data door slim gebruik van NLP binnen Ask Data.
- Direct behaalde resultaten verklaren met valide inzichten uit Explain Data.
- Uitbreidbaarheid van het platform middels API’s en SDK’s, zoals recent de ondersteuning voor webhooks.
- Integratie van R en Python in het gehele Tableau platform.
- Inzicht in de oorsprong van data, datamanagement en datasets verkennen met de Data Catalog.
- Intelligente datamodellen – bijvoorbeeld met meerdere feitentabellen – met relationships.
Methode van Gartner
Uiteindelijk inventariseert Gartner op haar manier hoe het sentiment in de markt is en bepaalt zij welke partijen in het kwadrant zichtbaar mogen zijn. Gartner doet dit aan de hand van inclusiecriteria en een survey onder gebruikers (dit jaar 469 respondenten langs 22 leveranciers). De gebruikerservaringen worden gecombineerd met wegingsfactoren van Gartner (zie onderstaande tabel). Hierin wordt aansluiting gezocht met de Gartner definities betreffende elke hoek van het kwadrant.
Vervolgens komt Gartner uit op de volgende plaat:
Feedback van Gartner
Tableau is wederom een leider en biedt veel mogelijkheden, al is men benieuwd welke weg Tableau en Salesforce tezamen zullen bewandelen. Het (b)lijkt een ingewikkelde aangelegenheid om de roadmap van zowel Tableau als Salesforce te verenigen.
Ondanks de investeringen van Tableau in server- en datamanagement wordt governance nog steeds als voor verbetering vatbaar gezien.
Aangezien de samensmelting van Tableau en Salesforce een goed deel van het afgelopen jaar heeft geduurd, zullen deze partijen pas volgend jaar als één entiteit worden behandeld.
Mijn interpretatie van deze Magic Quadrant
Met de jaarlijkse publicaties van Gartner heb ik onderstaande visualisatie gemaakt in Tableau. Het was even werk om alle coördinaten over te typen – dit had natuurlijk slimmer gekund – maar dan is de ontwikkeling door de jaren heen tenminste in één oogopslag te zien.
Zoals ik het zie kun je de indeling die Gartner jaarlijks doet standaardiseren met Z-scores. Met deze score kun je op gestandaardiseerde wijze analyseren hoe ver een waarde boven of beneden het gemiddelde zit. Door voor ieder jaar van alle leveranciers de coördinaten uit te drukken als verschil met de gemiddelde coördinaat kun je benadrukken hoe deze partijen zich ten opzichte de concurrentie bewegen.
Ten opzichte van de concurrentie stevende Tableau jaren geleden linea recta naar het leiderskwadrant. Eenmaal daar aangekomen lijkt de wet van de remmende voorsprong van toepassing, maar blijft Tableau zich onderscheiden op visie en gebruiksgemak. Waar Microsoft met Power BI ten opzichte van vorig jaar iets heeft ingeleverd op visie, scoort Tableau de laatste twee jaar stapsgewijs beter op visie. Mij lijkt het persoonlijk een goede zaak dat er concurrentie is, aangezien dit de partijen scherp houdt en zo bijdraagt aan ontwikkelingen binnen het product en aan de markt an sich.
Bij Infotopics geloven we dat de business de beste besluiten moet kunnen nemen gevoed door inzichten uit hun data en vinden we dat de missie van Tableau hier het beste op aansluit en daarmee wat ons betreft leidend is als middel om onze klanten in staat te stellen data-gedreven te werken.
Jouw feedback
Heb je input om de onderstaande visualisatie nóg beter het verhaal te laten vertellen – of zou je het heel anders aanpakken – laat het mij dan vooral even weten. Ben je nog zoekende als het gaat om tooling? Laat ons je dan helpen de oplossing te vinden die het beste bij je past. Uiteraard wil ik eenieder uitnodigen om het rapport zelf ook eens te lezen.