Gartner Magic Quadrant 2023: Een analyse van onze technologie partners

Data-gedreven werken is een ambitie voor velen maar vaak is de opzet van dit proces lastig. Wie zijn de grote spelers op de technologiemarkten en in welke software moet ik investeren om mijn strategie uit te voeren? Hoe verschilt het aanbod van elkaar en welke partij kan mij op de lange termijn het beste helpen? De Gartner Magic Quadrant helpt je om in één oogopslag te ontdekken welke technologie jou verder kan helpen. 

In deze blog bespreken we de laatste resultaten van het rapport, laten we zien hoe data-gestuurde bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen en bespreken we hoe onze technologie partners beoordeeld worden. 

Wat is de Gartner Magic Quadrant en waarom is het belangrijk voor jou? 

De Gartner Magic Quadrant is een grafische weergave van de grote spelers op verschillende technologiemarkten. Voor bedrijven is dit overzicht een krachtig instrument om verschillende technologieleveranciers in een specifieke markt te beoordelen. Gartner brengt per technologie sector ook een uitgebreide rapportage uit, waarin ze laten zien wat de voor-en nadelen van de marktleiders zijn en hoe die zich verhouden tot de concurrentie.  

Gartner selecteert groeiende markten waar aanbieders zich duidelijk onderscheiden. Vervolgens bieden ze inzicht in hun kijk op de grootte, volwassenheid en de toekomst van het technologiegebied. Ze gebruiken een extensieve evaluatie om vast te stellen hoe de verschillende technologieën hun visie uitvoeren en hoe goed ze presteren ten opzichte van de marktvisie van Gartner. 

Een Magic Quadrant maakt onderscheid tussen vier soorten technologieleveranciers: 

Leaders voeren hun visie goed uit en zijn goed gepositioneerd voor morgen 

Visionaries begrijpen waar de markt naartoe gaat en hebben een visie op veranderende marktregels, maar voeren die nog niet goed uit 

Niche Players richten zich met succes op een klein segment, of zijn ongericht en kunnen de concurrentie niet overtreffen qua innovatie of prestaties 

Challengers presteren vandaag goed of domineren een groot segment, maar geven geen blijk van inzicht in de richting van de markt 

Op de assen van het kwadrant zie je 2 meetwaarden. Het Ability to Execute criterium refereert onder andere naar levensvatbaarheid, prijzen, marktresponsiviteit, klantervaring en bedrijfsvoering. Het Completeness of Vision criterium refereert onder andere naar marktinzicht, marketingstrategie, verkoopstrategie, productstrategie en innovatie. 

We willen graag benoemen dat het Leaders kwadrant niet altijd de beste aanpak is. Er zijn goede redenen om juist Challengers te overwegen voor jouw organisatie. En soms kan een Niche Player juist beter in jouw behoeften voorzien dan een Leader. Alles hangt af van hoe de leverancier aansluit bij jouw bedrijfsdoelstellingen. 

Laatste resultaten en de belangrijkste take-aways 

1. Analytics en Business Intelligence Platforms kwadrant
Analytics en Business Intelligence Platforms refereert naar producten waarmee minder technische gebruikers, zoals mensen uit het bedrijfsleven, zelf in staat zijn om gegevens op te halen en te modelleren, analyseren, verkennen, delen en beheren. Deze combinatie van mogelijkheden helpt een bedrijf om vanaf nul te beginnen en snel aan de slag te kunnen met data-gedreven werken.

Gartner benoemt dat je met deze platforms tegenwoordig veel meer kan dan alleen data ophalen en dashboards bouwen. Met de huidige technologie kan je data verrijken, voorspellende analyses genereren en samenwerkingen opzetten tussen verschillende rollen met uiteenlopende bevoegdheden. Hieronder zie je het Gartner Magic Quadrant van de laatste rapportage van 24 januari 2023.

Infotopics’ technologie partner Salesforce’s Tableau wordt al meer dan een decennium lang erkend als marktleider in deze kwadrant. Tevens zijn ze gedurende deze periode terug te vinden in de Leader kwadrant, wat onder andere het resultaat is van snelle ontwikkelingscycli en het regelmatig toevoegen van nieuwe functionaliteit.  

De producten van Tableau zijn vooral gericht op visuele verkenning, waardoor de tool erg gebruiksvriendelijk is. Ook wordt in het rapport benoemd dat Tableau een grote community heeft die het leren van Tableauvaardigheden stimuleert. Hierdoor wordt markt momentum gecreëerd en wordt Tableau een steeds bekendere tool. Vergeleken met de concurrentie is Tableau ook beter ingespeeld op cloud-, databron- en applicatie gefocust werken.
 

2. Data integration tools kwadrant
Bij deze Gartner Magic Quadrant wordt ingezoomd op de markt voor data-integratietools, interessant voor bedrijven die al verder zijn met hun data-strategie. Zo biedt dit rapport bijvoorbeeld een oplossing voor een BI team dat op zoek is naar een nieuwe datawarehousing tool. In de rapportage van augustus 2022 wordt benoemd dat deze markt een nieuwe impuls zal krijgen door de eisen voor multicloud en hybride data-integratie en data fabric design patterns.

Matillion, een toonaangevende leverancier van cloud-native data integratie en tevens technologie partner van Infotopics, is voor het derde jaar op rij erkend als Niche Player in deze kwadrant.

Matillion is een data-integratietool die speciaal voor de cloud is gebouwd en zich focust op cloud data-architectuur. De software volgt een ELT-aanpak en stelt je in staat om brongegevens rechtstreeks in een database in te laden. Ook kan je datatransformaties en andere voorbereidende analyses uitvoeren. Matillion richt zich op het bieden van een moderner, schaalbaarder, cloud-native alternatief ten opzichte van traditionele data-integratietools. Ideaal voor bedrijven die op zoek zijn naar een toekomstbestendige optie voor een cloud-dataplatform of cloud-datawarehouse.

 

3. Data Science and Machine Learning Platforms kwadrant
Dit rapport beoordeelt 20 platforms die data scientists en data analisten kunnen gebruiken om gegevens te verkrijgen, modellen te bouwen en machine learning te operationaliseren. Het rapport kan bedrijven helpen bij het maken van de juiste keuze uit dit overvolle technologieveld, waar producten zich snel ontwikkelen en dus ook snel verouderd raken. Voor meer informatie kan je duiken in het rapport van maart 2021.

Onze technologie partner Alteryx is in 2021 benoemd in het Data Science en Machine Learning Magic Quadrant in het kwadrant Challenger.  
 
Alteryx stelt je in staat om al jouw data- en analytische processen te automatiseren. Het bundelt alle handelingen samen op één plek en met een druk op de knop kan je data ophalen, opschonen, manipuleren en analyseren. Met deze tool kunnen teams op een efficiëntere, herhaalbare, minder foutgevoelige en minder risicovolle manier dataprocessen opbouwen.  
 
Naast dataverwerking staat Alteryx bekend om de vele mogelijkheden met betrekking tot geografische data en voorspellende analyses. Alteryx wordt door Gartner erkend als een marktleider op het gebied van Machine Learning en Data Science, maar heeft dus zeker zoveel mogelijkheden op het gebied van ETL. 
 
Het rapport van 2021 is de laatste versie van het Magic Quadrant voor Data Science and Machine Learning. Wij doen verslag van de toekomstige rapportages van de Gartner Magic Quadrant voor de verschillende technologiemarkten, dus houd onze website in de gaten.   
 
Onze technologie partner Snowflake verscheen in 2019 in de Data Management Solutions Magic Quadrant. Hier werd Snowflake benoemd in de Leader kwadrant. Ook voor deze technologiemarkt zullen wij verslag doen wanneer een nieuw Gartner rapport gepubliceerd wordt. 

Vertaal Gartner focuspunten naar jouw data-strategie 

Bij Infotopics zien we dat veel Nederlandse bedrijven, organisaties en instanties bezig zijn met het bedenken en uitvoeren van een data-strategie. Wij zien dat er voor hen veel informatie te halen valt uit de Gartner categorie Analytics en Business Intelligence (ABI) Platforms. Deze tools geven een bedrijf de mogelijkheid om snel stappen te maken in hun data visie zonder dat hier direct een BI team voor nodig is. Met ABI-platforms kan elke medewerker aan de slag met de data.  

Volgens Gartner moet een ABI-platform de onderstaande functionaliteiten bezitten. Deze informatie kan jij meenemen tijdens het opstellen en uitvoeren van je data-strategie en bij het kiezen van de juiste ABI tool:

Analytics-catalogus: Het product kan data en analytische informatie zo weergeven dat het makkelijk te vinden en verwerken is. De gebruiker kan specifieke informatie opzoeken en krijgt aanbevelingen van de software 

Data preparation: De mogelijkheid voor de gebruiker om data uit verschillende bronnen te combineren en analysemodellen te creëren (zoals door de gebruiker gedefinieerde regels, sets, groepen en hiërarchieën). Deze processen worden gestuurd door de gebruiker en hebben een drag-and-drop interface 

Data source connectivity: De mogelijkheid om data vanuit verschillende bronnen en van verschillende formats op te halen, zowel on-premise als in de cloud 

Data storytelling: De mogelijkheid om interactieve datavisualisatie te combineren met storytelling technieken om inzichten in een aantrekkelijke, gemakkelijk-te-begrijpen format te kunnen presenteren aan besluitvormers 

Datavisualisatie: Ondersteuning voor interactieve dashboards en het verkennen van de data door het manipuleren van grafieken 

Governance: De mogelijkheid om het productgebruik te volgen en te beheren hoe informatie gedeeld en gepromoot wordt 

Natural Language Query: De mogelijkheid voor gebruikers om specifieke vragen te stellen over de data via een search box of een ingesproken vraag 

Reporting: De mogelijkheid om esthetische, gepagineerde rapporten te generen die aan de hand van een mailing schedule kunnen worden gedeeld met een grote groep gebruikers 

Geautomatiseerde inzichten: de mogelijkheid om Machine Learning toe te passen om geautomatiseerde inzichten te genereren

Data Science integratie: de mogelijkheid voor augmented development en prototyping voor het opzetten van Composable Data Science en Machine Learning (DSML) modellen en ondersteuning voor integratie met het bredere Data Science en Machine Learning ecosysteem 

Metrics store: De mogelijkheid voor gebruikers om in een virtuele laag aanpassingen te doen op de data, om bijvoorbeeld metrics te bewerken of nieuwe metrics aan te maken aan de hand van codering. Hierbij wordt de data vanuit een datawarehouse zo bewerkt dat de nieuwe metrics en calculaties ook van toepassing zijn op alle daaropvolgende analyses, business toepassingen en Data Science 

Samenwerking: De mogelijkheid voor organisaties om een virtuele omgeving te bieden waarin een breed spectrum aan gebruikers gelijktijdig kan samenwerken en coproduceren aan een analytisch project
 

Gartner Magic Quadrant en jouw bedrijf 

 Het Gartner Magic Quadrant is een nuttige tool voor bedrijven die datagedreven willen worden of hun toolkit willen uitbreiden maar verdwaald raken in het technologie aanbod. De kwadranten kunnen je helpen bij het identificeren van de beste technologieoplossing voor jouw bedrijf.  

In deze blog lees je terug hoe Gartner momenteel aankijkt tegen drie van hun erkende technologiemarkten, maar houd ook onze website in de gaten voor de nieuwe edities van de Gartner Magic Quadrant. 

Of je nu op zoek ben naar één tool voor al je data handelingen of juist een cloud datawarehouse, duik in de Gartner rapporten om nu of in de toekomst geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen over hoe jij kan investeren in data tools en diensten.