Google Analytics: dé tool voor doelgroep analyse

De website van jouw bedrijf is hét communicatiemiddel om je product of dienst te promoten. Dit is het online visitekaartje. Daarom is het belangrijk dat je website professioneel en klantgericht opgebouwd is. In deze blog bespreken we hoe Google Analytics een belangrijke rol kan spelen bij doelgroep analyse.

Jouw doelgroep

Om je website klantvriendelijk in te richten moet je je doelgroep/bezoekers kennen. Hier kan Google Analytics een grote rol in spelen. Google Analytics is een analyse tool die gratis aangeboden wordt vanuit Google. Deze tool analyseert het gedrag van bezoekers op je webpagina.

Bij gedrag moet je denken aan kengetallen als: zoektermen, verblijfsduur op de pagina, bezoekers(aantallen) landingpages, bouncepercentage (en nog heel veel meer).
Landingpages? Bouncepercentage? Geen idee wat deze termen betekenen? Geeft niets in mijn andere blogs leg ik uit wat deze termen betekenen!

Analyse van de zoektermen waarmee bezoeker op uw pagina komen

Door middel van de tijd die bezoekers doorbrengen op je pagina kun je vaststellen welke zoektermen interessant zijn voor je doelgroep. 

In deze bovenstaande staafdiagram (gemaakt in Tableau) worden de zoektermen in beeld gebracht, waarmee bezoekers via de zoekmachine op de website van het fictieve pannenkoekenhuis “Pannenkoekje” terechtkomen.

Deze zoekwoorden worden gecombineerd met de waardes “bezoekersaantallen” en “duur”(de tijd die bezoekers doorbrengen op de website).
Je ziet dat het fictieve pannenkoekenhuis onder hun bedrijfsnaam “Pannenkoekje” veel gevonden wordt en dat mensen redelijk lang op hun pagina blijven.
Bij het zoekwoord pannenkoek zoeken mensen blijkbaar niet naar een pannenkoekenhuis, omdat de bezoeker dan snel de website verlaten(lage duur).De reden zou kunnen zijn dat mensen naar een recept zoeken en niet naar een pannenkoekenhuis

Als pannenkoekenhuis wil je graag op het woord “pannenkoekhuis” gevonden worden. In bovenstaand staafdiagram zie jedat dat op dit moment niet zo vaak het geval is. Hier zou men de website kunnen verbeteren, door de inhoud van de website hierop aan te passen.

Doelgroep analyse

Door middel van de doelgroep analyse kun je onderzoeken hoeveel bezoekers op je website komen. Daarnaast kun je ook analyseren uit welke plaats de bezoekers afkomstig zijn. In het onderstaande plaatje(gemaakt in Tableau) wordt een deel van Nederlandse kaart weergegeven. De grootste rondjes geven aan dat uit die plaats de meeste bezoekers afkomstig zijn.

Het fictieve pannenkoekenhuis “Pannenkoekje” is gevestigd in de provincie Overijssel. De meeste bezoekers komen dan ook uit Overijssel. Echter wordt men ook over de grens in Duitsland gevonden. Het is dus een goed idee om de website ook in de Duitse taal aan te bieden .

Blog Google Analytics Doelgroep analyse - Bezoekersanalyse

Conclusie

Google Analytics helpt je bij:

• Het analyseren van je doelgroep
• Het bepalen van je zoektermen
• Het inzichtelijk maken van de populariteit van de website
• Het vaststellen van de regio waarin je doelgroepen zich bevinden.

Uiteindelijk is het een middel om jouw website perfect af te stemmen op de behoeftes van je doelgroep! 
De afbeeldingen zijn gemaakt met Tableau. Deze datavisualisatie tool beschikt over een rechtstreekse koppeling op Google Analytics. Wil je meer weten over Tableau of zelf aan de slag, klik dan hier!