De belangrijkste trends in data voor 2024!

De technologische ontwikkelingen op het gebied van data volgen elkaar in razendsnel tempo op. Blijf de concurrentie voor door tijdig in te spelen op de nieuwste technieken. Lees in deze blog meer over de belangrijkste trends in data voor 2024.

1. Generatieve AI en Machine Learning

Automatisering, voorspelling, schaalbaarheid, personalisatie… De mogelijkheden die het toepassen van AI en Machine Learning bieden in data-analyse zijn eindeloos. Ruud Hasselerharm, eigenaar van Infotopics, omschreef het in zijn interview over ons 20 jarig bestaan al: AI gaat de wereld van data de komende paar jaar meer veranderen dan de ontwikkelingen in de afgelopen twintig jaar hebben gedaan. Van tekstanalyse (NLP) tot aanbevelingssystemen: data-analyse is nog nooit zo makkelijk geweest.

In 2024 zien we de groei van multimodale mogelijkheden in AI en data-analyse. Het integreren van multimodale AI-principes wordt steeds essentiëler voor organisaties, waarbij verschillende vormen van informatie, zoals tekst, afbeeldingen en spraak, worden samengebracht en geanalyseerd. Deze evolutie stelt organisaties in staat om een breder scala aan gegevens te begrijpen en betere inzichten te verkrijgen.

Echter, naast het omarmen van de kracht van AI, is het cruciaal om ethische AI-standaarden te implementeren. Ethical AI is een belangrijk onderwerp dit jaar. Het waarborgt dat de toepassingen van kunstmatige intelligentie in overeenstemming zijn met maatschappelijke normen en ethische richtlijnen. Dit houdt onder andere in dat de algoritmen transparant, eerlijk en verantwoordelijk moeten zijn, met aandacht voor privacy en het voorkomen van discriminatie.

Hoe AI toegepast kan worden voor data-analyse? Ontdek het in een customized AI-hackathon voor jouw organisatie.

2. Data Democratization

Organisaties zullen streven naar het beschikbaar maken van gegevens voor een breder scala aan medewerkers binnen de organisatie. Dit betekent dat niet alleen datawetenschappers toegang hebben tot gegevens, maar dat ook andere afdelingen data kunnen gebruiken voor analyses en besluitvorming. Self-service BI-software, zoals Tableau, is daarvoor ideaal.

Om dit te realiseren wordt training- en opleiding hiermee van het grootste belang voor elke organisatie.

3. Data Governance en Compliance

Bedrijven en organisaties zullen zich steeds meer moeten richten op het opzetten van robuuste data governance-frameworks om de kwaliteit, integriteit en consistentie van hun data te waarborgen. Daarnaast is dit van cruciaal belang is voor het maken van goede analyses en juiste beslissingen. Daarbij moeten moeten verschillende keuzes worden gemaakt; gaan we voor een centrale of gedecentraliseerde benadering? Welke hiërarchie richten we in? Hoe schaalbaar mag de aanpak zijn? Onze consultants kunnen je adviseren.

Let wel: data governance is een continu proces en vereist constante aandacht om ervoor te zorgen dat de data van een organisatie goed wordt beheerd en gebruikt.

4. Data & Marketing: personalisatie door AI en de opkomst van het Customer Data Platform

In 2024 staat de wereld van Data & Marketing in het teken van personalisatie door AI en de opkomst van het Customer Data Platform (CDP). Na het succes van AI in 2023 blijft het ook dit jaar de onbetwiste kracht voor marketeers. AI-algoritmen worden onder andere gebruikt om klantgegevens te analyseren, waardoor real-time, sterk gepersonaliseerde content kan worden geleverd. Consumenten kunnen op hun beurt op maat gemaakte ervaringen verwachten die perfect aansluiten bij hun voorkeuren, waardoor de algehele kwaliteit van hun interacties met merken wordt verhoogd.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de opmars van het Customer Data Platform (CDP). Marketeers erkennen de dringende behoefte om data uit diverse bronnen samen te voegen en kiezen steeds vaker voor CDP’s. Door klantgegevens te centraliseren, krijgen marketeers een holistisch beeld van hun klanten, wat hen in staat stelt meer gepersonaliseerde en relevante ervaringen te creëren.

Wil je het maximale uit jouw data halen en de kracht van personalisatie benutten? Ontdek hoe Infotopics je kan helpen bij het centraliseren van jouw data in een datawarehouse.

5. Werken in de Cloud

Het analyseproces gaat dit jaar sprongen maken op het gebied van tijdsbesparing dankzij automatisering. Gedreven door AI, maar mogelijk gemaakt door het werken in de cloud. De grootste voordelen van het werken in de cloud zien we wanneer verschillende platformen geïntegreerd worden in één centrale omgeving: schaalbaarheid, onafhankelijkheid van lokale databases, 24/7 beschikbaarheid en makkelijker zicht op governance & security.

We leggen het uit:
Enkele jaren geleden kochten bedrijven eigen hardware (servers) om daar hun eigen data op te slaan. Het was een boel werk om dit allemaal snel te laten (blijven) werken, denk aan het aanmaken van indexen en performance tuning. Als dan de opslag vol was, of er kwamen meer gebruikers bij, dan moest er uitgebreid worden door handmatig servercapaciteit toe te voegen. Het gevolg was dat men dit op dezelfde manier ging doen in een ‘gehoste’ server. Makkelijker, maar nog steeds een ‘handmatige’ excercitie.

Nieuwe cloud platformen focussen zich op één taak waarbij schaalbaarheid vanaf het begin is ingebakken, en deze gebruikmaken van volautomatische optimalisatie. Dit stelt gebruikers in staat meer bezig te zijn met vragen van de business en minder met IT. Het mooie van de cloud is ook dat je niet eerst een hele grote investering hoeft te doen (hardware), maar dat je bijna gratis de meest innovatieve opties kunt verkennen, en je dus snel kunt schakelen als deze waardevol blijken.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

6. Datageletterdheid

De vraag naar kennis om data te kunnen analyseren en interpreteren neemt steeds meer toe. Dit noemen we dataliteracy of, in het Nederlands, datageletterdheid. Organisaties die investeren in het verbeteren van deze (data)vaardigheden zijn veerkrachtiger, wendbaarder en hebben een voorsprong op concurrende partijen. Daarmee is dataliteracy niet langer een ‘nice-to-have’ maar een noodzaak voor het realiseren van groei en/of succes.
Het bieden van organisatie brede opleiding- en/of trainingsprogramma’s zijn hiervoor een uitkomst.

Benieuwd wat Infotopics hierin voor je kan betekenen? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan via onderstaand formulier.

Waar staat jouw organisatie in datavolwassenheid? Ontdek het in onze whitepaper.

7.  Data modelleren

Met een immer groeiende toegang tot technologie waarmee je gave inzichten boven water kunt halen, is het van meer belang dan ooit om valide datasets op te tuigen. Datakwaliteit is bij menig organisatie een heikel punt terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Met een goede DataProvocateur in huis is beter datamanagement en betere datakwaliteit mogelijk. Zo werk je aan de juiste randvoorwaarden om advanced analytics tot een succes te maken.

Een ander hot item dat in 2024 veel aandacht zal krijgen is die van CausalML: hiermee zullen menig data scientist en data-analist de stap zetten van een simpele voorspelling naar een complete aanpak voor prognosemodellering.