Proof Of Value Methode

Je overweegt de aanschaf van een analytical platform of je wil een slag maken richting self-service analytics. Maar hoe houd je dit proces beheersbaar? hoe begin je? En hoe wakker je het enthousiasme van collega’s aan?

Haal binnen twee maanden meer uit je data met de Proof of Value methode.

– Snel en concreet resultaat.
– Beheersbaar, binnen een vast budget.
– De basis voor jouw roadmap naar succes.

Ik wil een proof of value

Use case bepalen

Data analytics levert de nodige voordelen op; efficiëntie, wendbaarheid, klanttevredenheid en concurrentiekracht in de toekomst. Maar om deze voordelen te ervaren is het allereerst belangrijk dat de tools en technieken aansluiten op de behoefte van de business. Welke use case hiervoor geschikt is hangt af van jouw organisatie. Waar halen jullie het meeste waarde uit?

Voor het bepalen van de juiste use case wordt er o.a. stilgestaan bij de volgende vragen:
Welk topic heeft veel toegevoegde waarde? En voor wie dan? Wat gaat diegene er mee doen?
Welk topic is niet te makkelijk realiseerbaar, maar ook niet te moeilijk? Uit welke bronsystemen zou de data kunnen komen? Wie is daar de eigenaar van? Wat is de kans van slagen dat je bij de data mag op korte termijn?

Start met besturingsmodel 

Onderstaande figuur maakt duidelijk hoe we in deze fase te werk gaan. Een kenmerk van mislukte Datawarehouse trajecten is dat stap A wordt overgeslagen. Deze trajecten starten aan de bronsystemen kant (B). Wij starten bewust rechts, dus bij A Immers, Dashboards krijgen pas waarde als ze ingebed worden in de bestaande processen. Daarom is het een must om de eindgebruikers al vroeg in het project te betrekken.

A. De use cases en de bijbehorende user stories worden vastgesteld. Hoog tijd om vast te stellen welke prestatie-indicatoren een rol spelen. Waar kun je echt op sturen? Hoe hangen deze KPIi’s samen? Hoe ziet het besturingsmodel eruit?

B. Op basis hiervan maken een schets van een interactief dashboard en stellen we vast hoe het datamodel eruit moet zien.

C. We halen de data uit de bronsystemen. Gaat dat via een API? Zitten daar limieten aan? Kunnen we bij de database? We transformeren en combineren de data zodanig dat we bij het benodigde self-service datamodel uit komen.

D. de ontworpen dashboards gaan we creëren in enkele iteraties. We vragen de betrokken eindgebruikers om feedback.

We voeren een usability test uit en zorgen dat de dashboards in gebruik genomen kunnen worden. Doorgaans stimuleert dit nieuwe informatiebehoeften, waarna de cyclus weer bij A kan beginnen.

Usability testing

Gedurende twee weken zijn wij minder ter plekke. Cruciaal is dat de betrokken personen de gerealiseerde dashboards en datasets gaan gebruiken in hun werk. En dat ze hun bevindingen gestructureerd noteren. Waar nodig regelen wij in deze periode verlengde software trial licenties bij onze software partners.

Deze stap is cruciaal in het proces. Zoals ook in het model hierboven te zien is het belangrijk dat de business betrokken is bij het gebruik van data. Een belangrijke stap binnen self-service analytics is de adoptie fase van data in de organisatie. Een dashboard of datamodel wordt vaak vanuit BI afdeling opgebouwd, maar kan de eindgebruiker echt alle antwoorden vinden? Met twee weken intensief usability testing achterhalen we dit en passen de dashboard en modellen zo nodig aan.

Workshop

Gedurende dit project laat Infotopics de werking en de kracht van Tableau zien. Wat maakt dit proces waardevol? De adoptie van data binnen het bedrijf.

Daarvoor is het belangrijk dat de organisatie in staat is om efficiënt met de data en dashboards te werken. Aan de hand van enkele oefeningen gaan data-analisten daarom aan de slag met Tableau. We begeleiden ze in het creëren van Business Rules, afgeleide KPI’s en het werken met Tableau.

Deze workshop is de eerste stap om de bestaande Excel-jungle uit te roeien, en toe te werken naar een Analytics platform dat gedragen wordt door zowel de BI-afdeling, de eindgebruikers, maar ook door de data analisten.

Advies

We sluiten deze Proof of Value af met een feedback sessie met de betrokken. Hoe hebben jullie dit traject ervaren? Heeft het gebracht wat je verwacht had, of zelfs meer. Wat wordt de volgende stap in het succesvol werken met data?
Daarnaast schrijven wij een rapport met daarin de documentatie en de vervolgstappen die wij tijdens het traject signaleren. We zullen in het advies extra aandacht besteden aan:

  • De analytics strategy en visie.
  • De operationele stappen die moeten worden gedaan om self-service analytics verder uit te breiden.

Jullie eigen roadmap naar succes!

Use case bepalen

Middels interactieve workshop wordt een geschikte use case bepaald.

Workshop volgen

Data analisten kunnen een workshop volgen om efficiënt en snel met het besturingsmodel te werken.

Besturingsmodel bouwen

Van bronsysteem, data acquisitie en transformatie bouwen we samen een werkend dashboard.

Adviesrapport ontvangen

Infotopics schrijft een uitgebreid adviesrapport met vervolgstappen voor de organisatie.

Usability testen

Stakeholders worden uitgenodigd om dashboard te testen en te integreren in hun werk.

Binnen 2 maanden resultaat

Gedurende 2 maanden gaan wij samen aan de slag om jouw roadmap naar succes uit te stippelen

Begin meteen

Binnen 2 maanden hebben wij een proof of value voor jouw organisatie opgezet. Meteen beginnen?

  • Kijk welke stakeholders je nodig hebt voor een proof of value.
  • Bedenk alvast een aantal topics die wat gaan opleveren in een use case.

Begin meteen!
Laat je gegevens achter en wij zorgen dat één van onze experts contact met je opneemt om van start te gaan.

Ik wil een proof of value