Aurubis – Met data effectiever produceren

Aurubis Netherlands B.V. is een productiebedrijf in Zutphen en maakt deel uit van het Duitse beursgenoteerde Aurubis AG, met een hoofdkantoor in Hamburg. In Zutphen zetten ongeveer 250 medewerkers zich in voor de productie van messing en koper halffabricaten. Nog eens 50 medewerkers werken op kantoor in ondersteunende diensten (verkoop, financiën, administratie, planning, transport etc.). De producten worden onder andere gebruikt in de automobielindustrie, zoals voor warmtewisselaars. Ook voor de elektrische industrie worden producten geproduceerd zoals connectoren en stekkers. Verder valt er te denken aan doucheslangen ten behoeve van huisinrichting.

Door het gebruik van data is Aurubis erin geslaagd om hun productieproces te verbeteren. Daarbij maken ze gebruik van de Overall Equipment Effectiveness (OEE) berekening.

Productieproces van vroeger naar nu, wat is er veranderd?

Het productieproces is over de jaren heen flink veranderd bij Aurubis. Waar de kracht eerst lag in het zo snel en in zo groot mogelijke volumes produceren voor de Engine Cooling markt heeft Aurubis haar productportfolio vanwege ontwikkelingen in de markt in de afgelopen decennia uitgebreid tot een diverse, klantspecifieke en unieke producten in zo’n 3.250 varianten.
Goed inzicht krijgen in de prestatie van de productielijnen werd steeds complexer en een belangrijkere vraag.

 

Bij Aurubis werden veel handmatige analyses in Excel gemaakt, die erg tijdsintensief zijn. Iedere afdeling maakte haar eigen analyses en eigen berekeningen. Zo werden dezelfde prestatie indicatoren soms op verschillende manieren berekend en kwamen er dus meerdere versies van de waarheid. Er was binnen de organisatie veel behoefte aan één versie van de waarheid. Een andere belangrijke uitdaging was het borgen van de analyses. De kennis hiervan lag bij specifieke personen en als deze dan het bedrijf verlieten, gingen ook deze analyses en het uitvoeren ervan verloren. Al met al werken ze veel met data, maar de snelheid en de kwaliteit van de informatievoorziening moest omhoog.

Selectieproces BI-tool

In augustus 2020 startten Steven de Groot (Finance Director), Jimmy Ye (controller) en Jelmer van Zeist (Financial controller) een selectietraject om met business intelligence aan de slag te gaan. “We zochten een product dat heel intuïtief was, zodat onze eindgebruikers straks zelf aan de slag kunnen met data. Self Service BI is dé manier hoe wij willen werken”, aldus Jimmy. Alteryx en Tableau kwamen hierbij als beste naar voren. Om ook het managementteam aan boord te krijgen van deze investering kozen zij ervoor om een proof of concept te bouwen. In een periode van vier dagen zijn Jelmer en Jimmy als domeinexperts, die de data en de systemen kennen, aan de slag gegaan. Met hulp van een Infotopics consultant werd de data snel omgezet tot een waardevol dashboarden gepresenteerd aan het management.

Het management was verbaasd over de snelheid en de bruikbaarheid van een dashboard dat in zo’n korte tijd opgeleverd kon worden en gaf akkoord om verder te gaan met dit project. De eerste opdracht was het realiseren van een productiedashboard, omdat dit één van de grootste uitdagingen was. Een productiedashboard bestaat uit veel verschillende elementen zoals bezetting en planning, maar ook uit een belangrijke productiegraadmeter namelijk de OEE.

“Door data slim te koppelen en te presenteren in Tableau, hebben we meer inzicht in onze processen en zijn we beter in staat om te sturen. Ook besparen we tijd en kijken we kritisch naar bestaande processen. Al met al hebben we genoeg energie en enthousiasme om nog meer datagedreven te gaan werken” zeggen Steven, Jelmer en Jimmy.”

Steven de Groot (Finance Director), Jimmy Ye (controller) en Jelmer van Zeist (Financial controller)

Wat is OEE?

OEE staat voor Overall Equipment Effectiveness. Met deze graadmeter breng je de effectiviteit van je productieproces in kaart. Door de effectiviteit van je machines, je mensen en je materiaal te verhogen zorg je voor meer producten van goede kwaliteit in kortere tijd. Iets wat heel belangrijk is voor bedrijven met één of meerdere productielijnen, zoals Aurubis. Lees hier meer over in de blog

OEE dashboard in Tableau

Aurubis krijgt dagelijks de data vanuit het productiesysteem aangeleverd.  Vervolgens wordt de data middels Alteryx verrijkt met informatie uit andere systemen. De output is een dataset die wordt gebruikt om in Tableau een OEE dashboard te maken. Om ervoor te zorgen dat men naar één waarheid kijkt is intern eerst de definitie van OEE vastgesteld. Daarna is pas gestart met de verzameling van data en de ontwikkeling van het dashboard.

Door het volgen van trainingen in Tableau en Alteryx waren Jimmy en Jelmer snel in staat om dit dashboard zelf te ontwikkelen. Toch merkten ze dat een nieuwe tool implementeren op meerdere vlakken extra tijd kost, want je gaat ook gelijk processen evalueren. Ze hebben gekozen om samen met een consultant van Infotopics dit proces te versnellen. Door samen te werken met Alteryx en Tableau consultants werd al snel het OEE dashboard ontwikkeld en opgeleverd.

OEE dashboard in de praktijk

De eindgebruikers van het OEE dashboard in Tableau zijn de teamleiders/productieleiders van ploegen. De snelheid waarmee een ploeg een bepaalde productielijn bedient is verschillend van ploeg tot ploeg. De reden hiervan kan heel divers zijn. Daarom is inzicht voor teamleiders in de OEE met de mogelijkheid om in te zoomen ook van veel waarde.

Een recent voorbeeld van de waarde van het OEE dashboard bleek toen één specifieke machine onder een vergrootglas werd gelegd. “Op welk onderdeel verliezen we de meeste tijd tijdens het productieproces?”, was de beginvraag. Een teamleider van Aurubis gebruikte het Tableau dashboard en middels de ‘downdrill’ functie kwam hij tot het inzicht dat het omstellen van de machine veel tijd kost. 

De teamleider koos ervoor om op basis van deze informatie een aantal acties uit te zetten om de omsteltijd van de machine te versnellen. Het resultaat was een flinke tijdwinst. Een mooi resultaat, maar dit was het resultaat binnen één ploeg. Toen deze nieuwe inzichten waren overgedragen aan de andere ploegen kon men spreken van een breed gedeeld succesverhaal. Dit is een mooi voorbeeld van datagedreven werken bij Aurubis. Een teamleider die zelf met de data aan de slag gaat en op basis daarvan acties uitvoert met als doel het proces te verbeteren.

Datagedreven werken als stip op de horizon

Aurubis Netherlands staat nog aan het begin van datagedreven werken, maar een belangrijke stap ernaartoe is gezet. Met het demonstreren van de mogelijkheden van Tableau weet men alle afdelingen te enthousiasmeren. Mooi, want binnenkort kunnen deze afdelingen er zelf mee aan de slag.

Hoewel er nog een lange weg te gaan is, zijn de eerste resultaten zichtbaar en succesvol. “Door data slim te koppelen en te presenteren in Tableau, hebben we meer inzicht in onze processen en zijn we beter in staat om te sturen. Ook besparen we tijd en kijken we kritisch naar bestaande processen. Al met al hebben we genoeg energie en enthousiasme om nog meer datagedreven te gaan werken” zeggen Steven, Jelmer en Jimmy.

Fotografie: Mike Rikken

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Ben je na het lezen van deze klantcase benieuwd hoe de academy jou kan helpen op weg naar een datagedreven cultuur?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

NEEM CONTACT OP