Infotopics viert 20-jarig bestaan!

In 2023 bestaat Infotopics 20 jaar. Wat begon als een samenwerking tussen twee vrienden, heeft zich inmiddels geresulteerd in een organisatie met meer dan 80 medewerkers en een internationale bekendheid als een van de beste data- & analyticsbedrijven van Nederland. Kees Timmers en Ruud Hasselerharm, eigenaren en directie van Infotopics, nemen je in dit artikel mee in hoe Infotopics is ontstaan én voorspellen de rol van data in de toekomst.

Vertel, hoe is Infotopics ontstaan?

Ruud: “Als bedrijfskundige ben je natuurlijk geïnteresseerd in het presteren van een organisatie en de effectiviteit van veranderingen. Maar om te sturen met inzicht heb je data nodig. Twintig jaar geleden was data & analytics echter vooral een IT-feestje. Infotopics is opgericht om data & analytics in het hart van de bedrijfsvoering van iedere organisatie te plaatsen. Data moet een integraal onderdeel zijn van bedrijfsvoering, de voorwaarde daarvoor is dat iedereen ermee moet kunnen werken, niet alleen de IT-afdeling of een handje vol experts.”

Kees: “We hebben elkaar leren kennen in Oldenzaal en hebben tijdens de studietijd samen “op kamers” gezeten. Toentertijd was het erg vernieuwend om na te denken over de vraag hoe je de brug slaat tussen de business en IT. Iets waar wij beiden mee bezig waren tijdens de studies en later ook bleven in het werk. Ruud startte Infotopics met Fred Koenders en samen besloten we een databedrijf te bouwen dat gebruik maakt van voor de business bruikbare technologie.”

Data als onderdeel van de bedrijfsvoering, hoe is die visie doorgevoerd bij Infotopics?

Ruud: “Onze medewerkers, de “Infotoppers”, hebben een achtergrond in verschillende branches en opleidingen. Ze zijn geïnteresseerd in het begrijpen en verbeteren van bedrijfskundige vraagstukken met behulp van hun analytische vaardigheden. Mensen die de business begrijpen en data gebruiken om organisatie beter te laten presteren.”

Kees: “Onze klanten verbazen zich daar soms over, het is leuk om te zien dat we daarmee ook andere ondernemers en bedrijven inspireren om anders te werken. We zoeken naar analytisch sterke mensen met een achtergrond in de business, niet in IT. Je moet nieuwsgierig en analytisch vaardig zijn, de verdieping op de inhoud volgt dan vanzelf.”

Wat maakt dat Infotopics al 20 jaar een succes is?

Kees: “In de eerste plaats onze eigen drive: de onveranderde ambitie om niet alleen bedrijven, maar ook afdelingen en mensen te helpen data in te zetten om doelstellingen te behalen. Minder focus op proces en meer ruimte om te doen waar je écht blij van wordt. We mogen daarbij verrassen en enthousiasmeren, dat is fantastisch.”

Ruud: “Slim genereren, gebruiken en beheren van data is de basis van bijna alle nieuwe businessmodellen en procesverbeteringen. Het geeft energie om te zien dat wij met onze datakennis en -vaardigheden, klanten helpen beter te presteren. Het is ook nooit saai, want zowel op technologisch als organisatorisch gebied is ons vakgebied steeds in ontwikkeling.’’

20 jaar ondernemen kent veel hoogtepunten. Welke is jullie het meest bijgebleven?

Kees: “Voor mij draait Infotopics om het verbinden van innovatie en business met mensen. Het mooiste compliment dat ik daarbij ooit heb gekregen was een klant die zei: ‘Dankzij jullie heb ik weer plezier in mijn werk gekregen.’ Dat raakte me enorm.”

“Dankzij jullie heb ik weer plezier in mijn werk gekregen”

Klant Infotopics

De missie van Infotopics is onveranderd. Waar gaat Infotopics de komende jaren naartoe?

Ruud: “Technologie kan steeds meer en wordt steeds laagdrempeliger. AI-technologie als ChatGTP gaat zorgen voor een ware revolutie in de wijze waarop organisaties werken. Om als winnaar uit deze revolutie te komen, moeten organisaties investeren in de datavaardigheid van hun medewerkers en een passende datastrategie formuleren en uitvoeren. Ik zie dan ook een verdere groei van onze activiteiten op het gebied van datacoaching en datavaardigheidstrainingen. Want het gebrek aan data-expertise en -vaardigheden zal ook de komende jaren het grootste probleem blijven voor organisatie om hun ambities te verwezenlijken.’’

Kees: “Ons Unique Selling Point is dat we zowel de technische kennis hebben, als de mensen die de business snappen. De strategische doorvertaling van doelstellingen naar techniek is complex en ook hier verwachten we een groeiende vraag te zien. We bieden op het moment al consultancy en implementatiediensten aan, we zullen meer focussen op strategie zodat onze klanten hun leidende rol in de markt kunnen blijven behouden.”

Ruud: “Werken in de cloud en data-eigendom zullen ook steeds belangrijkere onderwerpen worden. Daarnaast is er, zelfs na 20 jaar tijd, nog steeds een tekort aan mensen die met data kunnen werken, dat blijft. Artifical Intelligence kan een gedeeltelijke oplossing bieden en zal voor een enorme sprong in datagedreven werken zorgen.”

De missie van Infotopics is onveranderd. Waar gaat Infotopics de komende jaren naartoe?

Ruud: “Technologie kan steeds meer en wordt steeds laagdrempeliger. Ai technologie als ChatGTP gaat zorgen voor een ware revolutie in de wijze waarop organisaties werken. Om als winnaar uit deze revolutie te komen, moeten organisaties investeren in de datavaardigheid van hun medewerkers en een passende datastrategie formuleren en uitvoeren. Ik zie dan ook een verdere groei van onze activiteiten op het gebied van datacoaching en datavaardigheids-trainingen. Want het gebrek aan data expertise en vaardigheden zal ook de komende jaren het grootste probleem blijven voor organisatie om hun ambities te verwezenlijken.’’

Kees: “Ons Unique Selling Point is dat we zowel de technische kennis hebben, als de mensen die de business snappen. De strategische doorvertaling van doelstellingen naar techniek is complex en ook hier verwachten we een groeiende vraag te zien. We bieden op het moment al consultancy en implementatiediensten aan, we zullen meer focussen op strategie zodat onze klanten hun leidende rol in de markt kunnen blijven behouden.”

Ruud: “Werken in de cloud en data eigendom zullen ook steeds belangrijker onderwerpen worden. Daarnaast is er, zelfs na 20 jaar tijd, nog steeds een tekort aan mensen die met data kunnen werken, dat blijft. Artifical Intelligence kan een gedeeltelijke oplossing bieden en zal voor een enorme sprong in datagedreven werken zorgen.”

“De komende 5 jaar gaat er meer gebeuren in data dan de afgelopen 20 jaar” 

Ruud Hasselerharm, eigenaar en directie van Infotopics 

Tot slot: wat zijn dé tips voor organisaties die de komende tijd aan de slag willen met datagedreven werken?

Kees: “Verkijk je niet op de menselijke kant van het werken met data. We leven in een snel veranderende wereld en dat vraagt veel aandacht. Zorg ervoor dat je als organisatie de tijd neemt om je mensen mee te nemen en op te leiden om altijd kritisch naar data te kijken. Pas dan kun je datagedreven werken goed implementeren.”

Ruud: “Ik zou alle managers en beleidsbepalers willen oproepen zich te verdiepen de kansen die beter gebruik van data voor hun organisatie kan bieden. Beschouw data als een kostbaar bezit waarin je moet investeren en dat je moet onderhouden. Want ook AI gaat alleen voor je werken als je je data op orde hebt. Garbage in blijft garbage out, ook de komende twintig jaar.”