Data Business Partner, maakt jouw business datakrachtig
Hoe vertaal ik mijn datastrategie naar de mensen en projecten? Hoe behouden we het overzicht in zo’n complexe omgeving met allerlei bronnen en applicaties? Hoe haal ik het maximale uit mijn technologie? Hoe bouw ik een brug tussen verschillende afdelingen om slimmer te werken met data? Bovenstaande vraagstukken zijn veelgehoord bij organisaties die zich willen ontwikkelen, veranderen en toekomstbestendig willen zijn door datagedreven te werk te gaan. Om niet de boot te missen is het van cruciaal belang om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van inzichten uit data. Hierbij letten wij niet alleen op de interne bedrijfsvoering, maar kijken we ook naar het geven van inzicht aan de externe klant. Maar hoe doe je dit? En wie kan dit begeleiden? Om die stap naar het volgende niveau te maken zijn er mensen nodig in de rol van product owner, informatiemanager of data manager. In de huidige krappe arbeidsmarkt zijn deze verbinders, met zowel sociale als technische vaardigheden schaars. Vanuit de behoefte om bedrijven verder te helpen met datagedreven werken, is de Data Business Partner ontstaan.
Uitdagingen intern en extern
Dat organisaties iets met data moeten, is onderhand wel bewezen. Maar hoe ze het maximale eruit halen voor de klant en interne bedrijfsvoering is vaak een opgave. Zowel intern als extern zijn er uitdagingen die voor menig organisatie herkenbaar zullen zijn. Op basis van wat we horen in de markt, hebben we deze uitdagingen puntsgewijs samengevat:
- De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat organisaties moeilijk mensen kunnen vinden die zowel data & analytics en de business begrijpen en dit verder kunnen brengen;
- Geen overzicht in datalandschap;
- Een kloof tussen IT, BI en de business;
- Inefficiënte bedrijfsprocessen;
- Vertaling datastrategie naar business en projecten;
- Data management en compliance issues;
- Gebrekkige adoptie van dataproducten en processen in de business.
Om het gat tussen business en technologie te dichten, is een inspirerende bruggenbouwer nodig die diepgaande kennis heeft van de materie én mensen mee kan krijgen in de transformatie naar een datagedreven en toekomstbestendige organisatie. Helaas pluk je deze mensen niet zomaar van straat.
Onze oplossing
Voor de uitdagingen die genoemd worden, hebben wij de Data Business Partner in het leven geroepen. Deze consultant is een ervaren verbinder met specialistische kennis en vaardigheden op het gebied van data & analytics en daardoor een onmisbare spin in het web voor iedere organisatie die ernaar streeft het optimale rendement uit haar mensen en data te halen. Zoals in onderstaande afbeelding is te zien, beweegt deze persoon op het snijvlak van een aantal componenten: datastrategie, proces & implementatie, dataplatform, van inzichten naar actie, data community, datamanagement.
Voor iedere organisatie ligt de behoefte anders en ook kan deze behoefte veranderen in de loop der tijd. Daarom kijken we waar snel winst te behalen valt zonder dat diegene het grotere plaatje uit zijn oog verliest. De Data Business Partner vult daarmee niet alleen het gat tussen data en business op, ook wordt gekeken waar op lange termijn de meeste toegevoegde waarde kan worden geleverd.
In de praktijk
De toegevoegde waarde van de Data Business Partner is samen te vatten in de volgende punten:
- Strategische en operationele kennis & vaardigheden in de wereld van data;
- Sparringpartner op diverse niveaus
- Ontzorging door eigenaarschap op dataproducten en governance
- Change manager, inspirator én community bouwer
Natuurlijk is de invulling in overleg te bepalen. Hierbij hanteren we een aantal uitgangspunten:
- De Data Business Partner is een gecertificeerde Consultant met een bewezen trackrecord;
- Samenstelling van rol altijd op maat van jouw afdeling of organisatie;
- Om aantoonbaar resultaat te boeken hanteren wij een minimale looptijd van 3 maanden, waarbij een consultant minimaal één keer per 2 weken bij u op locatie werkt.