Roche verbetert financieel inzicht door een innovatief winstprognose-dashboard
Roche, een wereldwijd toonaangevend biotechbedrijf, zet met behulp van data en analytics de volgende stap in hun commerciële strategie. Met meer dan 125 jaar ervaring richt Roche zich op het verbeteren van de gezondheidszorg door middel van geavanceerde technologieën en diensten. Om nog beter inzicht te krijgen in hun financiële toekomst en winstmarges te optimaliseren, heeft Infotopics met Roche een datagedreven model opgezet voor omzetprognoses.
Lees in deze case hoe we een geavanceerd revenue projection-model hebben ontwikkeld dat niet alleen de winstgevendheid ondersteunt, maar ook de samenwerking tussen Sales en Finance versterkt door data van beide afdelingen op een slimme manier inzichtelijk te maken.

Doelstelling
Focus creëren op de juiste zakelijke kansen voor optimale winst en het versterken van de samenwerking tussen Sales en Finance met nauwkeurige, datagedreven omzetprognoses

Aanpak
Ontwikkelen van een revenue projection-model met geïntegreerde data uit Salesforce en SAP

Onze inzet
Data consultants en engineers gespecialiseerd in data-integratie en visualisatie

Software
Tableau, Alteryx en Python
Van contractdata naar strategische groei
Vanuit haar hoofdkantoor in Rotkreuz, Zwitserland, en met een vestiging in Nederland, ontwikkelt Roche Global (Diagnostics division) baanbrekende technologieën die wereldwijd worden ingezet. Een voorbeeld hiervan zijn de diagnostiekmachines die tijdens de COVID-pandemie op grote schaal werden gebruikt. Ondanks haar marktleiderschap stuitte Roche op een herkenbare uitdaging voor veel B2B-bedrijven: hoe kunnen we, als bedrijf dat een groot deel van haar winst uit contracten haalt, nauwkeuriger onze winst voorspellen en verhogen? Roche wilde inzichtelijk hebben waar haar belangrijkste zakelijke kansen lagen. De sleutel lag in het beter benutten van bestaande contractdata. Roche zocht daarbij naar een oplossing waardoor Sales en Finance niet apart, maar samen beslissingen kunnen nemen op basis van data uit contracten en klantkansen. Zo ontstond de ambitie voor een datagedreven oplossing die niet alleen voor transparantie zou zorgen, maar ook de weg vrijmaakt voor groei en strategische focus.

Samenwerken voor winst en groei
Roche zocht de samenwerking met Infotopics. We startten het traject met twee heldere doelen:
- Zakelijke kansen identificeren voor optimale winst: Roche wilde de winstgevendheid vergroten door inzichtelijk maken waar haar belangrijkste zakelijke kansen liggen – must win vs. nice to have. Dit wilden ze doen door de efficiëntie van hun prijsstelling en verkoopprocessen te verbeteren.
- Datasilo’s oplossen en de samenwerking tussen Sales en Finance versterken: Doordat de afdeling Sales en Finance met verschillende systemen werken om contractdata bij te houden, zijn er datasilo’s gecreëerd. Dat zorgt ervoor dat het lastig is om tot consistente en betrouwbare omzetprognoses te komen. Er was behoefte aan een datagedreven aanpak die de inzichten van Sales en Finance samenbrengt en hen helpt om strategische beslissingen beter te onderbouwen.
De aanpak: samen werken aan een datagedreven toekomst
Onze aanpak kenmerkt zich door pragmatisme en flexibiliteit, gericht op het snel leveren van bruikbare resultaten. Deze manier van werken maakt het mogelijk om tussendoor snel feedback te verwerken.
Samen met Roche ontwikkelden we een oplossing die data uit Salesforce (vanuit de afdeling Sales) en SAP (vanuit de afdeling Finance) samenbrengt in een overzichtelijk dashboard en betrouwbare voorspellingen doet voor de toekomst. Het project had hierbij een aantal concrete doelen:
- Identificeren van belangrijke zakelijke kansen door nauwkeurige, datagedreven omzetprognoses.
- Het opheffen van datasilo’s door de data van Salesforce en SAP te combineren.
- Automatiseren en stroomlijnen van rapportages door data-inzichten te visualiseren in een gebruiksvriendelijk dashboard.
“Infotopics is al lange tijd een betrouwbare partner die onze uitdagingen begrijpt en snel met werkbare oplossingen komt. Hun flexibele aanpak en snelle resultaten waren precies wat we nodig hadden.”
Robert Boersen, Head Business Support Services bij Roche
Eén dashboard, volledige transparantie
Het resultaat van deze samenwerking is een geïntegreerd revenue projection-dashboard dat data uit verschillende systemen combineert en visualiseert om betrouwbare financiële voorspellingen te doen voor de toekomst. Dit forecastingmodel is praktisch toepasbaar en eenvoudig in gebruik. Het dashboard biedt Roche actuele inzichten in omzetprognoses, historische trends en marktpotentieel. De samenwerking tussen Sales en Finance is hierdoor gestroomlijnd, wat resulteert in een scherper, datagedreven beleid.
- Gezamenlijk worden realistische omzetdoelen bepaald
- Prijsstrategieën worden op basis van data opgesteld en verbeterd
- Risico’s in klantkansen of contracten zijn snel te herkennen waardoor tijdig actie kan worden ondernomen
- Meer controle over toekomstige inkomsten en een sterkere strategische focus
De kracht van de juiste technologieën
Alteryx is ingezet voor data-integratie en Python voor forecasting, om zo snelle en betrouwbare inzichten te creëren over de verwachte omzet per klant en contract. In Tableau worden deze inzichten omgezet in een overzichtelijk dashboard, waardoor zowel Sales als Finance direct inzicht hebben in omzetprognoses en KPI’s.
“Dankzij deze samenwerking met Infotopics beschikken we nu over een betrouwbaar dashboard dat onze winstprognoses aanzienlijk heeft verbeterd en de samenwerking tussen Sales en Finance heeft versterkt.”
Robert Boersen, Head Business Support Services bij Roche

Transparantie en synergie voor winstgevendheid
Dankzij het revenue projection-dashboard heeft Roche nu volledige controle over hun commerciële en financiële data. Door de integratie van Salesforce- en SAP-data is het verkoop- en contractbeheer gestroomlijnd, wat zorgt voor aanzienlijke tijdsbesparing en versnelde besluitvorming. De samenwerking tussen Sales en Finance is versterkt en Roche profiteert van:
- Helder inzicht in de impact van business op de pipeline op zowel klant- als bedrijfsniveau, voor optimale strategie en focus.
- Gestroomlijnde processen in verkoop- en contractbeheer, wat leidt tot aanzienlijke tijdsbesparing.
- Versterkte samenwerking tussen Sales en Finance, waardoor beslissingen beter onderbouwd zijn.
- Geoptimaliseerde winst en datagedreven prijsstrategieën, wat resulteert in meer inzicht in zakelijke kansen en verhoogde winst binnen het bestaande klantenbestand.
- Snellere besluitvorming dankzij realtime inzichten in omzetprognoses en KPI’s.
De route naar wereldwijde impact
Voor Roche is dit nog maar het begin. Met een geïntegreerd revenue projection-model ligt de weg open naar een uniforme datagedreven aanpak die ook in andere vestigingen wereldwijd ingezet kan worden. Zo is er niet alleen meer inzicht in bestaande data, maar hebben we een strategische route voor de toekomst uitgezet.