Logo Naviva Kraamzorg- Klant Infotopics

Marktleider in de kraamzorg van Nederland; in kwaliteit én grootte. Dat is Naviva. Met meer dan 1500 werknemers levert Naviva jaarlijks aan ruim 23 duizend gezinnen kraamzorg, waarbij kwaliteit, innovatie en veiligheid op nummer één staan. De beste start voor moeder en kind. Maar met zo’n grote onderneming komt veel data vrij. Data die goed gemanaged en overzichtelijk gehouden dient te worden. Een grote uitdaging die Naviva aanging met Infotopics.

DE GEBOORTE VAN EEN SAMENWERKING

Tot 2016 werd alle gegenereerde data binnen Naviva grotendeels verwerkt in Excel. Hierdoor kon deze data niet efficiënt en overzichtelijk verwerkt worden. Er werd besloten om te gaan werken met Tableau. Marieke Vlutters, Controller bij Naviva; “Alle managementinformatie stond in Excel. De efficiëntie moest omhoog en we wilden dieper in de cijfers gaan. We nodigden drie partijen uit om een demo te geven op door ons aangeleverde data. Laat maar eens wat zien, dachten we. Infotopics liet hele mooie geografische dingen zien. Ik dacht: Wow dat is echt gaaf! We waren direct enthousiast.”

Klantcase Naviva Kraamzorg - Klant Infotopics - Foto kraamzorg

Marieke Vlutters

Controller

INNOVATIE

Naviva vindt het belangrijk om te innoveren. Niet alleen de kraamverzorgers worden opgeleid om te presteren op het hoogste niveau, maar alle werknemers ondervinden deze kernwaarde. Controller Marieke en Business Controller Lars Hoekman zijn de eerste werknemers binnen Naviva die aan het werk gingen met Tableau. Hiervoor hebben zij de Tableau Fundamentals training van Infotopics gevolgd, waarmee zij de eerste stappen met Tableau konden zetten. Vervolgens ontwikkelde Lars de eerste dashboards voor regiomanagers, planning en management. “Learning by doing” zoals Marieke stelt “We wilden heel graag en gingen het gewoon doen.” Informatief was er een grote slag geslagen, maar de efficiëntie was nog niet optimaal. Hier kwam in 2018 een antwoord op, toen in samenwerking met Infotopics de Tableau Server werd geïmplementeerd.

VAN DATADUMP NAAR SIGNALERINGSSYSTEEM

Om de Tableau Server volledig in gebruik te nemen is Young Data Professional Maaike Zeevalk samen met Marieke en Lars aan het werk gegaan. Door de centrale opslag en koppelingen hoefden dashboards niet meer wekelijks bijgewerkt te worden. Ook zijn alle dashboard herontworpen, waardoor budgetten en KPI’s visueel duidelijk werden. “Naviva is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Niet alleen intern, maar ook geografisch. Regiomanagers en iedereen die verantwoordelijk is voor de verschillende processen krijgen nieuwe verantwoordelijkheden. Afdelingen als planning zijn verantwoordelijk voor specifieke KPI’s geworden. Met de nieuwe dashboards kunnen we veel meer in de details duiken. Het is veel visueler en besluiten worden hierdoor makkelijker gemaakt. Iedereen kan zijn waarde en informatie uit de data halen. Iets wat veel vragen voorkomt. Ook kan er makkelijker gerapporteerd worden naar de leidinggevenden, die op hun beurt ook weer meer inzicht hebben in processen en wat er op dit moment speelt.” Aldus Marieke.

“Iedereen kan zijn waarde en informatie uit de data halen. Iets wat veel vragen voorkomt. Ook kan er makkelijker gerapporteerd worden naar de leidinggevenden, die op hun beurt ook weer meer inzicht hebben in processen en wat er op dit moment speelt.”

Marieke Vlutters, Controller

TRUSTED ADVISOR

Infotopics is ‘trusted advisor’ van Naviva en begeleidt hen op de weg naar Anaytical Excellence in een wereld waarin innovatie en groei een grote rol spelen. “Als we bellen met Infotopics dan krijgen we altijd de antwoorden op vragen waar we naar op zoek zijn. Het komt nooit voor dat we ergens niet mee verder kunnen. Ons team is te klein om alles alleen op te pakken. Daar is begeleiding bij nodig. Die krijgen we nu.“

Zelf aan de slag? Download gratis proefversie

Wil je zelf snel aan de slag en de kracht van Self-Service BI en datavisualisatie ervaren? Download een gratis proefversie van Tableau Desktop, Tableau Server of Alteryx Designer.

DOWNLOAD EEN GRATIS PROEFVERSIE