LeasePlan is een internationaal bedrijf van Nederlandse oorsprong, gespecialiseerd in wagenparkbeheer voor leaseauto’s. Zij verhuurt auto’s aan ondernemingen en particulieren in 32 landen over de hele wereld. Ieder land heeft een eigen lokale onderneming gevestigd die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de dagelijkse operatie. Het hoofdkantoor van LeasePlan Corp. is gevestigd in Amsterdam. Hier wordt de strategie voor de hele organisatie bepaald en sturing gegeven aan de gehele organisatie. LeasePlan Digital is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de digitale transformatie.
DE AANLEIDING
In de huidige situatie gebruikt ieder land haar eigen rapportages en Excel bestanden om inzicht te krijgen in performance. Vanuit verschillende bronsystemen worden gegevens lokaal (offline) opgehaald die vervolgens handmatig aan elkaar worden geplakt en berekend. Als resultaat zijn er binnen dezelfde organisatie meerdere waarheden over dezelfde performance. Verder ontbreekt een overeenstemming over welke performance factoren (KPI’s) gebruikt worden om performance te verhogen.
Irina Mihai
Senior Digital Analyst
GLOBAL SOLUTION
LeasePlan Digital maakt een ‘global solution’ voor zowel het management (strategisch) als de verschillende landen (operationeel). Infotopics is de specialist in data visualisatie en werkt samen met een team van analisten, business stakeholders en data engineers. Het team haalt gegevens op over de digitale performance van de organisatie. Met deze gegevens ontwikkelen wij de Digital Growth Monitor (DGM): een data visualisatie product wat gebruikt wordt voor het monitoren van de digitale performance. Binnen dit product worden de verschillende digitale kanalen van LeasePlan met elkaar gecombineerd zodat KPI’s op een uniforme en gestandaardiseerde manier worden weergeven.
SINGLE SOURCE OF TRUTH
De DGM is het eerste dashboard met geaggregeerde performance cijfers over alle 32 landen waarbij de cijfers dagelijks volledig geautomatiseerd vernieuwd worden. Wij garanderen de eindgebruiker een ‘Single-Source-of-Truth’ namelijk één centraal punt voor het analyseren van de belangrijke digital KPI’s. Het management gebruikt het dashboard voor een analyse van strategische informatie over de organisatie. Verder wordt het op operationeel niveau door verschillende landen gebruikt om de activiteiten op een eenduidige manier te meten, analyseren, optimaliseren om vervolgens weer gemeten te worden. Wij zien dat landen zelf naar de Tableau Server gaan om cijfers op te halen die zij nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Het Digital Analytics team is minder tijd kwijt met ad-hoc vragen vanuit het management team en vragen vanuit de verschillende landen. De analyse wordt gebruikt als startpunt van verdere analyse. Wij ontwikkelen de dashboards verder die onze nieuwe eindgebruikers in staat stellen om beslissingen te maken om de performance nog meer te verbeteren.
“Together with Infotopics as trusted partner, the LPD Digital Analytics team brought the Digital Growth Monitor Dashboard to a crucial milestone of maturity in terms of data visualization, insight depth and user adoption. The dashboard, which is the first automated global multi-channel dashboard in the company, is the single source of truth for stakeholders at all levels looking for digital business performance insights.”
Irina Mihai, Senior Digital Analyst