KPN - klant Infotopics

Telecomprovider KPN werkt dagelijks aan veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten. De processen en technieken die gebruikt worden genereren veel data.  Zo ook voor KPN BI FAN (Fixed Access Networks), de afdeling die zich richt op alles wat in de grond zit aan glasvezel en koper. KPN wil haar afdeling BI FAN ‘naar een hoger level’ en ‘dichter bij de business’ krijgen, zodat toekomstige analyses sneller en eenvoudiger gemaakt kunnen worden.

Kristin Acis-Mousa - Specialist Informatie-analyse

Kristin Acis-Mousa – Specialist Informatie-analyse

PEOPLE, PROCESS, TECHNOLOGY

In 2018 volgde Kristin Acis-Mousa, Specialist Informatie-analyse, samen met haar collega’s de Tableau Experienced training bij Infotopics, nadat ze een aantal maanden eerder de Tableau Fundamentals training succesvol hadden afgerond. “Na het verkrijgen van een goede basis binnen Tableau ondervonden we dat onze uitdagingen niet alleen op het technologisch vlak waren terug te vinden. We misten aansluiting met de business, hadden moeite om vragen om te zetten in antwoorden en behoefte aan methodes om samen tot concreet resultaat te komen. We wilden meer opleiding, maar wisten niet precies in wat.” Infotopics heeft vervolgens diverse interviews met medewerkers & management gehouden en een scan gedaan van de data, processen en technologie van KPN. Samen kwamen we tot de conclusie dat we dit vraagstuk programmatisch zouden aanpakken: een op maat gemaakt opleidingstraject. “We wilden een opleidingstraject dat zich niet alleen richtte op het maken van dashboards, maar een traject dat het BI-team en de aanverwante business in de breedte vooruit zou helpen. Zowel op ‘people, process als technology’. De aanpak van Infotopics sluit daar perfect op aan.” aldus Daan Bol, BI Manager a.i..

MAATWERK OPLEIDINGSTRAJECT

De Kick-off van het traject startte met z’n allen: Infotopics kwam met haar opleidingsteam en de betrokken stakeholders van KPN waren aanwezig. Samen hebben we de doelen scherp gesteld en daarna begonnen de nulmetingen van de cursisten. “De nulmeting bestond uit een individueel interview en een casus-opdracht. Dat was prettig, omdat je zelf kon vertellen waarin je je graag wilde ontwikkelen en Infotopics tevens een beeld kreeg van de manier waarop wij werken” vertelt Coen Geeshink, Specialist Informatie-Analyse. “Vervolgens hebben we in een vast ritme trainingen gevolgd en hadden we een coach die ons hielp het geleerde in de praktijk te brengen.”

Kristin vult aan: ”Ja, we zijn op persoonlijk vlak begonnen. De soft skills. En daarna gingen meerdere zaken rollen. Trainingen en workshops over scripts schrijven en begrijpen, communicatie, usabillity tests, datapreparatie, noem maar op. Het ‘people, process & technology’ cirkeltje werd afgemaakt. Van het begrijpen en werken met strategieën tot het volledig duiken in én het begrijpen van de data. Ik hoef nu over veel dingen niet meer na te denken. Het zit gewoon in mijn systeem. Ook weten we nu waarom we een analyse maken en doen dit niet alleen omdat het moet.”

Coen Geeshink - Specialist Informatie-analyse

Coen Geeshink – Specialist Informatie-analyse

DATA CULTUUR

Gedurende het traject kwam het team dichter bij elkaar én dichter bij de business. “Je leert elkaar echt kennen op sterke en zwakke punten. We zijn een hecht clubje geworden. Dat vind ik heel prettig in de samenwerking.” Aldus Harry Kraaij, sr. Specialist Informatie-Analyse. Samen met stakeholders uit de business bepalen we de inhoud en prioritering van de informatievoorziening en stemmen we verwachtingen op elkaar af. Dat werkt veel beter dan het ‘over de schutting gooien’ van vraagstukken is de conclusie van het team.

Naast het opleidingstraject is een Young Data Professional (YDP) van Infotopics met het BI-team aan de slag gegaan met Tableau & Alteryx. Samen hebben zij specifieke standaarden doorgevoerd, waarmee elk dashboard en elke data-flow een uniforme look & feel heeft gekregen en waarbij overzicht en duidelijkheid voorop staan. De YDP-er heeft het team op weg geholpen met hun dagelijkse vraagstukken en tevens werkzaamheden overgenomen op de momenten dat zij in opleiding zaten. We kunnen zeggen dat de inzet van een YDP-er een echte succesfactor is geweest ter ondersteuning van de ontwikkeling van het BI FAN team en de business.

Harry Kraaij - Sr. Specialist Informatie-analyse

Harry Kraaij – Sr. Specialist Informatie-analyse

“Dit is de mooiste klus die ik heb gedaan. Om zo met z’n allen aan een product te werken. Er ligt heel veel werk en we zijn een belangrijke afdeling. Dat wordt gezien binnen KPN. We krijgen de ruimte om er goed mee aan het werk te gaan en onze eigen projecten op te starten. Uiteindelijk willen we volledig met de business mee gaan denken. En die ruimte is er!”

Martin Smit, Product Owner BI-Team

Martin Smit - Product Owner BI-Team

Martin Smit – Product Owner BI-Team

Emmy Heerdink - Programma Manager Infotopics | Björn Bruggink - Business Manager Infotopics

Emmy Heerdink – Programma Manager Infotopics
Björn Bruggink – Business Manager Infotopics

TRANSFORMATIE

Martin Smit, Product owner van het BI-team, zag een transformatie binnen het team, maar ook bij zichzelf. “Door het traject kijk ik anders tegen dingen in het dagelijks werk aan. Ik geef mensen meer de ruimte en wil mensen zo goed mogelijk in hun kracht zetten. Ik zie echt een ontwikkeling binnen het team en de manier waarop we samenwerken. Ook stellen we nu duidelijke prioriteiten. Als er dan tijd over is, dan pakken we meer op. Zo ontstaat er rust en zijn de maandelijkse sprints overzichtelijker.”

HOOFD, HANDEN, HART

“Ik vind het gaaf om te zien hoe het team zich binnen de organisatie heeft ontwikkeld.”  vertelt Emmy Heerdink, Programma Manager bij Infotopics. “Onze aanpak bij opleidingen kenmerkt zich door het samenbrengen van ‘hoofd, handen, hart’. Deze combinatie is belangrijk om mensen een optimale leeromgeving te bieden, om het geleerde in praktijk te brengen en nieuwe manieren van werken ‘in je systeem’ te krijgen, te borgen. Hoofd (kennis) en handen (vaardigheden) spreekt in de meeste opleidingen voor zich. We trainen mensen in groepen en coachen hen op de werkvloer bij de toepassing van het geleerde. Hart (motivatie & gedrag) is vaak een ondergeschoven kindje. Terwijl dat in onze opvatting misschien nog wel de belangrijkste component is. Hoe zorg je ervoor dat mensen hun ingeslepen patronen gaan doorbreken? Dat ze zich betrokken voelen bij de nieuwe ontwikkelingen en in actie komen? Door middel van intervisie-bijeenkomsten hebben we tijdens het traject stilgestaan bij de veranderingen die het team door heeft gemaakt en hoe ze daar zelf verantwoordelijkheid in kunnen blijven nemen. We zijn gaan ‘gluren bij de buren’ en hebben een ‘hackaton’ georganiseerd om even helemaal uit de comfortzone te komen en geïnspireerd te raken. Het was voor ons allemaal een heel leerzaam traject met veel positieve energie!”

WERKEN AAN DE TOEKOMST

Infotopics en KPN kijken terug op een goede tijd waarbij doelen behaald zijn en de cursisten individueel en als team zijn gegroeid. “Er wordt nu door de business gezien wat er gedaan wordt op de afdeling. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik sterker in mijn schoenen sta en ook steviger achter mijn producten sta.” Aldus Kristin. “Ik ben goed voorbereid en volg de methodieken die me zijn aangeleerd. Verder weet ik precies wat er in de data staat en wat er gebeurd. Weet ik dit even niet dan teken of schrijf ik het uit en als ik er dan nog niet uitkom dan bel ik Infotopics. Die maken meteen tijd voor me vrij.”

“Dit is het mooiste traject dat ik tot nu toe heb gedaan.” voegt Martin hieraan toe. “Om zo met z’n allen aan een verandering te werken, heel inspirerend! Er ligt veel werk op het gebied van BI en we zijn een belangrijke afdeling. Dat wordt gezien binnen KPN. We krijgen de ruimte om de samenwerking op te zoeken én onze eigen projecten op te starten. Uiteindelijk willen we volledig met de business mee gaan denken. Om zo gezamenlijk bij te dragen aan goede dienstverlening en tevreden klanten.”

Het KPN BI Team

Zelf aan de slag met jouw team?

Wil je ook met jouw team aan de slag om samen te werken aan datagedreven sturen? Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken welk maatwerk opleidingstraject voor jullie van toepassing is.

NEEM CONTACT OP