DELA
DELA (Draag Elkanders Lasten) werd vijfentachtig jaar geleden opgericht met als doel een persoonlijk en waardig afscheid mogelijk te maken voor iedereen. Door uitvaarten zowel te verzekeren als te verzorgen, maakt coöperatie DELA dat waar. Sinds de oprichting staat het bieden van zekerheid, zorg en continuïteit centraal.
Data als basis in dagelijkse processen
Bij DELA wordt data-analyse gebruikt in de dagelijkse processen op verschillende afdelingen van het hoofdkantoor. Het zorgt ervoor dat medewerkers aan de verzekeringskant van het bedrijf hun werk makkelijker en beter kunnen uitvoeren. In het verleden was de meest actuele data niet altijd beschikbaar en werd er met name teruggekeken naar een voorgaande periode. Voor die tijd (lees aantal jaren terug) was dat al een mooi resultaat. Maar de ontwikkelingen in de IT staan niet stil. Nu is er behoefte aan near-time en zelfs real-time data, wat ervoor zorgt dat bedrijven sneller kunnen bijsturen, en kunnen prognosticeren.
Self-service BI als werkwijze
Self-service BI is de huidige manier van werken waarmee gebruikers op verschillende afdelingen in staat worden gesteld om zelf data te verwerken en analyseren. Vanuit IT worden datasets gecreëerd afkomstig uit het datawarehouse en beschikbaar gesteld voor de verschillende afdelingen binnen een veilige omgeving. De betrouwbaarheid en veiligheid van de data wordt op die manier gewaarborgd. Binnen elke afdeling zijn er vervolgens gebruikers die zelfstandig met de data aan de slag gaan met producten als Alteryx en Tableau en die zo hun eigen analyses kunnen maken en delen met het team.
Alteryx als oplossing voor ingewikkelde berekeningen
Een afdeling binnen DELA die veel analyses uitvoert, is FRMA (Financial Risk Management en Actuariaat). Deze afdeling bestaat vooral uit actuarissen die financieel-economische risico’s bepalen en evalueren. Daarbij wordt gekeken naar de verre toekomst zodat ook aan de langlopende verplichtingen voldaan kan worden. Daarvoor zijn analyses en berekeningen nodig. Binnen de afdeling FRMA wordt met Alteryx software gewerkt om (controle)berekeningen uit te voeren, data te bewerken en analyses te faciliteren. De gebruikers kunnen snel en zelfstandig data bewerken en analyses uitvoeren binnen hun afdeling. Dit is iets wat in het verleden een tijdrovende klus was met spreadsheets.
Meer mogelijkheden nu kennis en ervaring van gebruikers toeneemt
Nu wordt Alteryx in veel processen ingezet en krijgen gebruikers steeds meer ervaring en merk je dat er steeds meer informatie uit de data wordt gehaald. Met Alteryx ben je flexibeler als het gaat om het aanpassen van een workflow en heb je ook nog een beter inzicht welke stappen er genomen zijn om tot een bepaald antwoord te komen. Dit valideren van het antwoord is helemaal belangrijk binnen FRMA. Daarnaast leren nieuwe gebruikers het product snel en kunnen vaak al in één dag een workflow opzetten die van waarde is en vanaf dat punt leren de gebruikers steeds iets bij. Ook kun je veel antwoorden vinden op de Alteryx community pagina, dit is erg handig zeker als je niemand wil storen met je vraag en snel verder wil.