Nuffic2017-10-06T16:26:17+00:00

Nuffic - Veel beter en sneller trends ontdekken middels data analytics

Klantlogo Nuffic - klant InfotopicsNuffic is het kenniscentrum voor internationalisering in het Nederlands onderwijs. Vanuit het hoofdkantoor in Den Haag en elf kantoren wereldwijd, werkt Nuffic aan haar missie: ‘Internationalisering van het onderwijs’. Internationalisering bereidt leerlingen voor op een internationale samenleving, bevordert de professionalisering van docenten en verrijkt het leerplan van scholen. Nuffic helpt scholen en opleidingen door middel van projecten, informatie, seminars, trainingen, subsidies en netwerken.

RAPPORT

Anne Lutgerink, communicatieadviseur en projectleider bij Nuffic, legt uit: ‘We inspireren leerlingen en leraren om over grenzen heen te kijken. Als klein land is internationalisering onmisbaar voor een toekomstgerichte samenleving.’ Tot vorig jaar bracht Nuffic elk jaar een rapport uit met daarin veel statische analyses en tekstuele toelichting op grafieken. Het maken van dit rapport kostte zeker een half jaar. Er was veel tijd nodig voor de voorbereiding, het schrijven van teksten, de feedback en het ontwerp. Anne Lutgerink vertelt: ‘En als het rapport klaar was, waren de cijfers eigenlijk al weer verouderd. Bovendien werden we beperkt door de omvang. We konden niet alles kwijt. Als we bijvoorbeeld een top 10 van het land van herkomst van studenten presenteerden, miste je net de landen die buiten de top vielen, terwijl je daar juist in geïnteresseerd was’.

Nuffic - Anne Lutgerink

ANNE LUTGERINK

Communicatieadviseur en Projectleider

INTERACTIEVE WEBSITE

In juni werd in samenwerking met Infotopics het project opgestart. Anne: ‘Inzicht in data over mobiliteitsstromen is onmisbaar voor het maken van keuzes en het voeren van discussies. Daarom is het geweldig dat alles nu via één interactieve website bekeken kan worden. De site is toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in internationalisering in het onderwijs.

DASHBOARDS

Uit verschillende bronnen werd data vertaald naar overzichtelijke dashboards. De meest actuele data over studentenverkeer, diplomamobiliteit en docentenverkeer wordt nu met de nieuwe website visueel goed in kaart gebracht. Iedereen kan de ontwikkelingen qua internationalisering zelf bekijken op: www.nuffic.nl/mobility-statistics

NIEUWE KANSEN

Anne: ‘We kunnen nu veel beter en sneller trends ontdekken. Ieder dashboard wordt voorzien van een analyse. We zoomen in op de highlights en ontdekken steeds meer trends en nieuwe kansen. Dit werkt veel beter. Ik zal een aantal voorbeelden geven; Het blijkt bijvoorbeeld dat 1 op de 10 studenten in het Nederlandse hoger onderwijs uit het buitenland komt. Dit is met name in de Masteropleiding het geval. Verder is er een grote toename te zien vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dit komt waarschijnlijk vanwege de verhoging van het collegegeld in het Verenigd Koninkrijk’.

“We kunnen nu veel beter en sneller trends ontdekken en inzoomen op de highlights. Daarnaast ontdekken we steeds meer trends en nieuwe kansen. Dit werkt veel beter.”

Anne Lutgerink, Communicatieadviseur en Projectleider

UITBREIDING

Internationalisering is belangrijk voor onze kenniseconomie. Anne: ‘We moeten buiten onze grenzen kijken, dat is wat een mondiale wereld van ons vraagt. We gaan nu verder met deze website waarin alleen het Hoger Onderwijs genoemd staat. Waarschijnlijk gaan we in de toekomst ook de data van het Basis- en Voortgezet onderwijs toevoegen, waardoor we de interactieve website met nóg meer cijfers en inzichten kunnen uitbreiden’.

Nuffic klantcase - Hoger onderwijs

PUBLICITEIT

Op de Tableau website wordt de case van Nuffic gebruikt als voorlichting over het gebruik van Tableau Public. Hieronder de video van Anne Lutgerink zoals gepubliceerd op de Tableau Website.

Bron

Zelf aan de slag? Download gratis proefversie

Wil je zelf snel aan de slag en de kracht van Self-Service BI en datavisualisatie ervaren? Download een gratis proefversie van Tableau Desktop, Tableau Server of Alteryx Designer.

DOWNLOAD EEN GRATIS PROEFVERSIE

Support en ondersteuning

Klanten van Infotopics kunnen rekenen op gedegen support / ondersteuning bij hun dagelijkse werk. Mocht er iets mis gaan en kom je er niet uit dan kunnen we je helpen via onze servicedesk (servicedesk@infotopics.nl). Soms is het ook prettig dat er iemand live met je mee kijkt, dat kunnen we ook voor onze klanten doen, en daarvoor gebruiken we teamviewer. Klik op onderstaande knop om Teamviewer gratis te downloaden.

Download Teamviewer