#Techtips: Google in Tableau?
Wekelijks delen wij tips die jou helpen om het gebruik van Tableau, Alteryx, Snowflake, Matillion en DataRobot nog makkelijker te maken. Deze tips zijn afkomstig van onze gecertificeerde consultants die dagelijks met deze tools werken. Heb jij een handige tip voor iedereen? Laat het ons van vooral weten.
Deze week is het de beurt aan onze collega Yalmar Mekelenkamp. In deze blog gaat hij in op hoe je gemakkelijk een zoekfunctie in Tableau kunt inbouwen.
Zoekfunctionaliteit in Tableau
Je hebt een fantastisch Tableau dashboard gemaakt, want dat doen we immers allemaal. Echter dan komt opeens de vraag of het ook mogelijk is om een zoekfunctionaliteit toe te voegen, waardoor er binnen het dashboard op 1 of meerdere dimensies gezocht kan worden. Het antwoord is ja, dat kan zeker en ik ga je vertellen hoe!
Creëren van een zoekveld
Voor de zoekfunctionaliteit maken we gebruik van een parameter, hierin kunnen wij namelijk verschillende waarden invoeren zonder dat wij deze van tevoren hoeven te specificeren (we weten namelijk niet waar de gebruiker precies op wil zoeken). Bovendien kunnen wij de parameter op meerdere plekken in calculaties gebruiken en dus over meerdere velden heen zoeken. Configureer de parameter als volgt:

Genereren en toepassen van een zoekfilter
Nu we het zoekveld gemaakt hebben, is het belangrijk om deze te gebruiken in een filter dat ervoor zorgt dat alleen relevante resultaten getoond worden. De afbeelding hieronder laat zien hoe een zoekfilter opgebouwd kan worden. Hier zitten een aantal assumpties in:
- Als het zoekveld leeg is, dan worden er geen resultaten getoond.
- De waarde in het zoekveld komt voor in de meetwaarde waar in gezocht wordt (in dit geval de overview).
- We maken gebruik van de LOWER functie om problemen met hoofdletters te voorkomen.
Dit zoekfilter wordt toegepast op de sheet waar het zoekresultaat op getoond moet worden, bijvoorbeeld een lijst van films.

Eventueel kun je dit met meerdere dimensies doen, zoals in de afbeelding hieronder.

Uiteraard is dit ook te combineren met andere sheets in het dashboard, die met dashboard acties ook invloed hebben op het zoekresultaat. Als we dit allemaal samen combineren, dan kan er een dashboard zoals hieronder ontstaan.