Google Analytics: Drie interessante analyses in Tableau

In dit blog artikel leg ik drie simpele methoden uit,waarop men de websitebezoeken kan analyseren met Tableau en Google Analytics.

De drie methoden zijn:
1. Bezoekers(aantallen) – Hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers heeft mijn website?
2. Bronnen – via welke bron komen bezoekers op mijn website?
3. Zoekwoorden – Met welke zoekterm komen bezoekers op mijn website?

1. Bezoekers(aantallen) -Hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers heeft mijn website?

Een nieuwe bezoeker is iemand die voor het eerst op de website komt. Een terugkerende bezoeker is een bezoeker die de pagina al eerder bezocht heeft.
In de onderstaande voorbeelden maken we gebruik van de statistieken van het fictieve pannenkoekenhuis “Pannenkoekje”. 

In het bovenstaande trendlijn diagram wordt door middel van gekleurde lijnen het aantal bezoekers op een bepaalde datum in beeld gebracht. De lichtblauwe lijn geeft het aantal nieuwe bezoekers weer en de donkergrijze lijn de terugkerende bezoekers

In het taartdiagram ernaast zie je dat er meer terugkerende bezoekers (60,88%) zijn dan nieuwe bezoekers (39,12%).
Op het moment dat de pagina al langer online staat, mag het percentage nieuwe bezoekers niet hoger zijn dan 50%. Het is belangrijk dat de bezoekers de pagina interessant vinden en terugkeren.

2. Bronnen – via welke bron komen bezoekers op mijn website?

In de bovenstaande grafiek zie je via welke bron nieuwe en terugkerende bezoekers op de website terecht komen.

Als eerst valt op dat via Google weinig nieuwe, maar veel terugkerende bezoekers binnen komen. Je wil natuurlijk graag dat er veel nieuwe bezoekers binnen komen.
Op het moment dat je niet goed gevonden wordt op Google komen er natuurlijk weinig mensen op jouw website terecht. Om dit te verhelpen zou je Adwords (betaalde advertenties via Google) in kunnen zetten.

De reden dat normaal gesproken veel terugkerende bezoekers binnen komen via Google is, dat mensen vaak de URL intypen in Google search in plaats van direct in de adresbalk.
Verder zijn bronnen als De Telefoongids, Facebook en Bing ideaal om nieuwe mensen naar je website te leiden. Deze strategie werkt bij het bedrijf “Pannenkoekje” goed.

3. Zoekwoorden – Met welke zoekterm komen bezoekers op mijn website?

De getoonde zoekwoorden zijn termen die in de zoekmachine ingetypt worden.
Via de bedrijfsnaam van het fictieve pannenkoekenhuis ‘Pannenkoekje’ komen vooral terugkerende bezoekers op de pagina. Dat is vrij logisch, omdat bij deze bezoekers de bedrijfsnaam al bekend is.

Je kan ook zien dat op het zoekwoord “pannenkoekhuis” erg weinig nieuwe bezoekers binnen komen. Echter blijven deze lang op de pagina.
Op het zoekwoord “pannenkoek” komen alleen maar nieuw bezoekers binnen die meteen verdwijnen. De reden zou kunnen zijn dat mensen naar een recept zoeken en niet naar een pannenkoekenhuis.

Conclusie

Google Analytics kan snel en eenvoudig inzicht bieden in bezoekersaantallen, waar de bezoekers vandaan komen en met welke termen ze op de website terecht komen. Met behulp van Tableau kan men in no-time eigen analyses genereren.

De afbeeldingen zijn gemaakt met Tableau. Deze datavisualisatie tool beschikt over een rechtstreekse koppeling op Google Analytics.

Ga zelf aan de slag: Download hier Tableau Desktop gratis!