Google Analytics: Wat betekent Bouncepercentage?

Een vaak genoemde term in Google Analytics is het woord bouncepercentage. Wat betekent dit eigenlijk en wat zegt dit over de bezoekers van mijn website? Deze vragen worden in dit blog besproken.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat een pagina op je website bezoeken, maar niet verder klikken naar een andere pagina binnen de website en dus de pagina sluiten. Ze bezoeken dus maar één pagina. Op het moment dat het bezoek kort is, dus 5 tot 10 seconden, dan telt dit binnen Google Analytics als “Bounce”. Hieruit wordt doorgaans geconcludeerd dat de pagina niet interessant is voor de bezoeker.

Echter kan het ook zo zijn dat de pagina waarop de bezoeker terecht kwam, direct de informatie bevatte deze naar op zoek was. Wat is nu een goed of acceptabel bouncepercentage?

Google Analytics hanteert de volgende waardes voor een gemiddelde Bounce Rate

Blog Google Analytics Bouncepercentage - Waardes gemiddelde bouncerate

(Bron: Blastam)

In de volgende situaties is een hoog percentage niet erg:

Mobiele telefoon: Gebruikers op een mobiele telefoon geven vaker een specifiek zoekopdrachten in Google in en komen meteen op de juiste pagina terecht. Als men uitgebreid iets bekijkt gebruiken bezoekers meestal de computer/ laptop/ tablet.
Contactpagina: De bezoeker is enkel op zoek naar informatie, zoals het telefoonnummer of adres.
Via directe URL: In de adresbalk kan men de URL of de website link invoegen. Als men de pagina bezocht heeft geeft de browser een suggestie van de pagina. Daardoor komt de bezoeker direct op de website terecht waar hij op zocht.

Het bouncepercentage is erg afhankelijk van het soortpagina en je moet het in de context plaatsen om er voldoende informatie uit te halen.

Hierboven wordt een trendlijn weergegeven van het bouncepercentage van het fictieve pannenkoekenhuis ‘Pannenkoekje’. De pagina is een content pagina, met informatie over het pannenkoekenhuis en de menu kaart. Daarom is het percentage tussen 40% en 60% normaal.

Als we kijken in de tabel ‘Google Analytics Criteria voor een gemiddelde Bounce Rate’ zien we dat voor content pagina’s een bouncepercentage tussen de 40% en 60% normaal is. Pannenkoekenhuis ‘Pannenkoekje’ voldoet over het algemeen aan deze norm, behalve eind februari begin maart.

Met Tableau kunnen wij filteren en de cijfers gedetailleerder bekijken.


Het is mogelijk om het bouncepercentage per zoekterm te bekijken, waarmee bezoekers op de pagina binnen komen. Hierboven is zichtbaar dat het woord pannenkoek een hoog bouncepercentage heeft. Mensen zijn blijkbaar niet op zoek naar een pannenkoekenhuis, maar bijvoorbeeld een recept om pannenkoeken te maken (in 46,62% van de situaties).

Het blijkt dat in februari veel mensen op pannenkoek zochten en niet op zoek waren naar een pannenkoekhuis. De situatie is eenmalig, wat niet zorgwekkend is.
Daarom is het bouncepercentage bij het woord pannenkoekhuis ook heel erg laag.

Conclusie
Het bouncepercentage is niet te hoog voor het bedrijf “Pannenkoekje”. Echter moet je oplettend zijn dat niet meerdere pieken ontstaan!

Nieuwsgierig geworden over het Bouncepercentage van je website? Ga zelf aan de slag: Download hier Tableau Desktop gratis!