Datacultuur – Hoe creëer je een datacultuur in jouw organisatie?
Vanuit de behoefte en wens van een organisatie om datagedreven te werken, wordt er een Business intelligence software aangeschaft. Echter, om een datacultuur te creëren is er meer nodig dan de tooling alleen. In dit blog lees je welke elementen hierin een rol spelen en ook hoe jij een stap kan zetten richting die datagedreven bedrijfscultuur.
Leer, verbind, groei en inspireer!
Zomaar een aantal belangrijke elementen die horen bij een data cultuur
Hoe wordt jouw organisatie datagedreven?
Uit de enquete van IDC (2021) blijkt dat 83% van de CEO’s wil dat hun organisatie meer datagedreven gaat werken. Maar hoe word je dat dan? Onderstaand een overzicht van belangrijke elementen behorende bij een datagedreven organisatie.
Datagedreven organisaties …
- Hebben een datacultuur
- Zijn zelf sturend in databehoefte
- Hebben datarollen benoemd (champions)
- Hebben support vanuit management
- Hebben een juiste mix van datavaardigheden
- Hebben de juiste data beschikbaar
Het hebben van een datacultuur speelt een grote rol in een datagedreven organisatie, maar wordt ook vaak genoemd als één van de lastigste elementen om invulling aan te geven. In dit blog vind je daarom een aantal belangrijke stappen die kunnen helpen om de datacultuur in jouw organisatie een boost te geven.
Wat is een datacultuur?
Datacultuur is het gedrag en de houding van het management en medewerkers bij het maken van beslissingen waar data een belangrijke rol in speelt. Om te kunnen stellen dat er een datacultuur in je organisatie aanwezig is, komen we weer bij dezelfde elementen als onder een datagedreven organisatie:
Samen met Infotopics bouwen aan een datacultuur
Zoals je leest is de “mens” erg belangrijk binnen een datacultuur. Op dit moment maken organisaties nog onvoldoende tijd en budget vrij om de mens de handvaten te geven om met data te werken. Infotopics kan hierin ondersteunen. Door middel van een Data Maturity Scan brengen we in beeld wat aandachtspunten zijn en ontwikkelen we een programma gericht op jouw organisatie. Onderdelen uit dit programma (kunnen) zijn:
- Persoonlijke data coaching / Coaching on the job
- Het meten (en vervolgens vergroten) van de datavaardigheid binnen de organisatie
- Workshops gericht op dashboard ontwikkeling
- Product trainingen (Tableau / Alteryx / Snowflake / Matillion)
- Persoonlijke ontwikkeling
Daarnaast ondersteunen we op strategisch niveau bij de opzet van een datastrategie en het opleiden van het management op het gebied van datagedreven werken. Zo bouwen we, afgestemd op jullie behoefte, gezamenlijk aan een datacultuur.