5 highlights van de Big Data Expo 2024

Tijdens de Big Data Expo sprak onze Managing Director Emmy Huttenhuis-Heerdink (als co-host van podcast de Dataloog) met diverse mensen in het vakgebied. Wat is hot & happening in de wereld van data, analytics, AI en de digitale transformatie?

1. GenAI.

Waar GenAI vorig jaar nog relatief nieuw was en in de kinderschoenen stond met pilots her en der, waren er dit jaar in diverse branches mooie voorbeelden zichtbaar van relevante toepassingen. Bijvoorbeeld een HR chatbot waarmee je als medewerker vragen kunt stellen over je arbeidsvoorwaarden, cao of pensioen en een antwoord krijgt zonder dat je documentatie hoeft door te spitten of een HR medewerker nodig hebt (uiteraard met de nodige legal disclaimers). Of ‘conversational analytics’, een techniek waarbij bruikbare data uit menselijke gesprekken wordt gehaald door deze te transcriberen naar tekst. Wat gebruikt wordt op bijvoorbeeld klantenservices om patronen en trends te ontdekken in gesprekken met je klanten die anders onopgemerkt zouden blijven.

2. Relevante usecases

Er wordt veel gesproken over de oneindige mogelijkheden van bepaalde technologieën. Maar wat is het nut van datawarehouses ‘volgepompt’ met data zonder dat je er een relevante usecase voor hebt? In sommige gevallen zou je kunnen zeggen dat je er misschien ooit nog iets aan hebt en dat je achteraf blij bent met veel historische data. In de meeste gevallen zou ik zeggen: zorg dat je begint met het creëren van relevante usecases en bespaar jezelf de moeite van het verzamelen en verwerken van nutteloze data (incl. bijhorende technologie, tijd, geld en moeite). Een relevante usecase? Lost een probleem of uitdaging op voor jouw klant of organisatie. Zoals het verbeteren van je klanttevredenheid of het optimaliseren van je logistieke proces.

3. Digitale transformatie

Ondertussen echt een buzzword, maar nog steeds heel erg relevant. Als je, je blijvend wilt onderscheiden van je concurrentie zul je continu moeten blijven ontwikkelen en innoveren. Grote organisaties met legacy hebben daar vaak meer moeite mee dan nieuwe start- en scale-ups. Groot of klein, de belangrijkste les is wel: pak deze transformatie holistisch aan. Kijk naar je eigen strategie, mensen, processen, technologie, data en cultuur. Maar ook naar het ecosysteem waar je onderdeel van bent. Waarin wil jij je onderscheiden? En ook: hoe kan data van meerwaarde zijn voor jouw partners of klanten?

4. Data Governance

Als je heel veel data hebt en die in al je processen gebruikt, hoe doe je dat dan betrouwbaar, integer en met de juiste kwaliteit? Er is allerlei technologie beschikbaar om je hierbij te ondersteunen. De belangrijkste succesfactor is nog steeds de mens. In hoeverre is men zich bewust van het belang van data governance en neemt men verantwoordelijkheid voor datakwaliteit? Enerzijds centraal: het beperken van risico’s zoals datalekken en het waarborgen van veiligheid en privacy. Anderzijds decentraal: termen als data-mesh en silo’s doorbreken worden veelal genoemd. Verantwoordelijkheid over de data dáár leggen waar de domeinexpertise zit.

5. Data Vaardigheden en cultuur

Data en AI zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het is onderdeel geworden van ons systeem, net zoals dat voorheen bij elektriciteit bijvoorbeeld het geval was. De innovatievelingen omarmen het als eersten en door de jaren heen wordt de groep gebruikers steeds groter. Daar waar het de meeste mensen m.i. prima lukt om een stekker in het stopcontact te steken en de verlichting aan te zetten, is het verzamelen, verwerken en inzichtelijk maken van data een vakgebied waarin mensen moeten worden opgeleid. Iedereen op zijn of haar eigen domein en niveau. Aandacht voor datavaardigheid zien we tegenwoordig in elk curriculum terug en ook de meeste organisaties besteden er tijd en geld aan. Een goede zaak! Want veel data & krachtige technologie zonder mensen die weten hoe ze er gebruik van moeten maken… tja, dat is als een auto hebben zonder dat je in het bezit bent van een rijbewijs.

Door datavaardigheid continu te ontwikkelen, blijven medewerkers en organisaties up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen en kunnen ze deze effectief toepassen in hun werk. Wil je inzicht krijgen in hoe datavolwassen jouw organisatie is en concrete stappen zetten naar datagedreven succes? Doe vrijblijvend onze Data Maturity Scan en ontvang binnen drie werkdagen een gedetailleerd overzicht met advies voor jouw organisatie.

Doe de Data Maturity Scan