Self Service BI: hoe implementeer je dat in de praktijk?

Business Intelligence (BI) is onmisbaar om als organisatie succesvol te blijven functioneren. Vroeger was dit het domein van een aparte ICT- of BI-afdeling. Moderne technologie maakt het echter mogelijk om iedereen in een organisatie toegang te geven tot data. Mooi, maar daarmee ben je er nog niet. Hoe zorg je ervoor dat mensen de data kunnen samenvoegen, analyseren en omzetten in toegevoegde waarde? Dat is een echte uitdaging die vooral op het bord ligt van de CEO.

Data als onderdeel van je organisatiekompas

De tijd dat je organisatiekompas werd gevormd door een combinatie van intuïtie en gezond verstand is voorgoed voorbij. Een bedrijf dat succesvol wil zijn én blijven in deze datagedreven wereld, moet zorgen dat het haar Business Intelligence (BI) op orde heeft. Dat wil zeggen: beschikken over voor de organisatie relevante bronnen, in staat zijn data goed te interpreteren en vervolgens hierop actie te ondernemen.

Hoe dichterbij de werkvloer dit plaatsvindt, hoe beter. Voorheen was er een aparte afdeling die BI-support voor de hele organisatie leverde. De moderne technologie maakt het mogelijk om elke medewerker met data te laten werken en daarmee te komen tot Self Service Business Intelligence (BI): de business medewerker haalt zélf waarde uit data. Dat biedt de kans om optimaal aan te sluiten bij de vragen van een afdeling. Maar met alleen de juiste technologie ben je er nog niet.

Toegevoegde waarde met BI creëren met een veranderkundige aanpak

Om BI te implementeren, is meer nodig. Je creëert pas daadwerkelijk toegevoegde waarde als medewerkers in staat zijn met data te werken in hun dagelijkse praktijk. Dat is een uitdaging. Vaak zijn de processen hier niet op ingericht en is een groot deel van de medewerkers er niet voor opgeleid.

Hoe maak je je organisatie Self Service BI proof? Hoe neem je medewerkers mee in de (cultuur)omslag die hiermee gepaard gaat? En hoe breng je ze naar het gewenste competentieniveau?

Datagedreven werken vraagt om een veranderkundige aanpak. Het begint bij de bedrijfsstrategie. Waar sta je als organisatie, waar wil je naartoe en hoe zorg je dat je datastrategie hier naadloos op aansluit? Als je dat scherp hebt, kun je doelen formuleren.

Vervolgens is het zaak hieraan competenties en rollen te verbinden en daar je personeelsbeleid, opleiding en training op af te stemmen.

Vertalen naar de praktijk

Klinkt als een hele klus? Dat is het ook. Tegelijkertijd kun je natuurlijk klein beginnen, stapsgewijs verbeteren en ervaren hoe leuk datagedreven werken is. Infotopics Academy kan je helpen dit proces tot een succes te maken, juist waar het gaat om de vertaling naar de praktijk. Denk aan het verbinden van de verschillende strategieën, de urgentie organisatiebreed op de kaart zetten, de motivatie bij medewerkers wakker maken en zorgen dat ze toegerust worden met de juiste kennis en vaardigheden.

We zijn goed thuis in alle aspecten van BI: people, proces, technologie, cultuur en data. Bovendien zijn we actief in verschillende sectoren en weten we dat elke sector een andere benadering vraagt. Met andere rollen en competenties en dus ook een ander opleidingsprogramma.

Mensen maken het verschil

Zoals hiervoor al aangestipt: de technologie is een must, maar medewerkers maken het verschil. Hun nieuwsgierigheid neemt toe wanneer ze merken dat hun eigen praktijk centraal staat. Dat data antwoord geeft op vragen die leven en bijdraagt om de ambities van de afdeling te realiseren.

De motivatie van medewerkers groeit als ze ervaren dat de werkprocessen zo zijn ingericht dat ze datagedreven werken stimuleren. En als ze ontdekken hoe prettig het is om niet meer zelf allerlei data uit verschillende bronnen aan elkaar te hoeven knopen, maar alles wat relevant is beschikbaar te hebben, in één overzicht. Als ze succeservaringen boeken en merken dat het echt lukt om waarde uit gegevens te halen én aan het eigen werkproces toe te voegen.

Meer weten over de implementatie van Self Service BI?

Infotopics Academy heeft bijna 20 jaar ervaring in het begeleiden van organisaties bij de implementatie van Self Service Business Intelligence (BI) bij > 300 klanten. Ben jij CEO of manager en wil je weten op welke wijze we jou kunnen ondersteunen bij een proces naar digitale transformatie? Of heb je een vraag die je graag aan ons wilt voorleggen? Neem dan contact op met Infotopics Academy.

Heb je niet een brandende vraag, maar ben je wel razend geïnteresseerd in de ontwikkelingen op het gebied van datagedreven werken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven nieuwsbrief