“It’s time to monetize your data(platform)”

Het is één ding om data binnen jouw bedrijf te hebben, bijna iedereen heeft dat. Wat wel het verschil maakt, is of je dit al dan niet kunt vertalen naar tastbare bedrijfswaarde en concurrentievoordeel: zoals betere klantenservice, efficiëntere bedrijfsvoering, lagere kosten en hogere inkomsten. Om deze doelen te bereiken, moet je in staat zijn om jouw data om te zetten naar inzicht. In de snel veranderende wereld van vandaag heb je dus niet alleen data nodig. Je hebt data nodig die klaar is, analyse en monetization. Dit betekent dat datatransformatie – het vermogen om in silo’s opgeslagen data samen te voegen, te verrijken met externe gegevens, en bedrijfslogica toe te passen – cruciaal is om deze inzichten die jouw organisatie nodig heeft om vooruit te komen te geven.

Beschikbaarheid van data

Bovenstaande klinkt makkelijker dan het is. Volgens onderzoek van Gartner geeft meer dan 90 procent van de ondernemingen aan dat het beschikbaar stellen van data voor analyse één van hun grootste uitdagingen is.

Nog steeds besteden de meeste dataprofessionals zoveel tijd aan het verzamelen en valideren van data en om deze voor te bereiden voor gebruik, dat ze weinig tijd over hebben om zich te concentreren op hun primaire doel, namelijk betere beslissingen nemen op basis van datagedreven inzichten. Wanneer er dan ook nog eens geavanceerde analyses en zaken zoals “Machine Learning” en “AI” worden geïntroduceerd, dan maakt de benodigde hoeveelheid data deze taak alleen nog maar uitdagender.

Self service analytics

Gelukkig weten we inmiddels ook wel dat het transformeren en analyseren van gegevens in de cloud de tijd tot inzicht aanzienlijk kan versnellen. Zelfs als je gebruikmaakt van de cloud, zijn er nog steeds belemmeringen voor het snel komen tot inzichten. Bij de meeste bedrijven zijn de mensen die op zoek zijn naar die datagedreven beslissingen, namelijk nog steeds te veel afhankelijk van IT en BI voor de meest simpele toegang tot data en het verschaffen van inzichten. Volgens een IDG Research-enquête uit 2019 onder dataprofessionals bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers, zei meer dan de helft van de respondenten dat men afhankelijk is van IT- of datateams voor het bouwen en opzetten van simpele analyse, in plaats van deze taken zelf uit te voeren. Concepten zoals self service analytics zijn dus zijn dus nog toekomstmuziek voor deze gebruikers.

Traditionele warehouses

Één van de oorzaken voor bovenstaande uitdagingen is dat veel bedrijven nog vast zitten aan het traditionele datawarehouse, die de steeds sneller toenemende vraag naar inzicht niet meer kan bijbenen. De technieken die jarenlang de standaard waren leveren helaas niet meer de performance die we van ze vragen om nog maar te zwijgen over de kosten om ze enkel in de lucht te houden.  Maar hoe moderniseer je je datawarehouse? Begin met het implementeren van een datawarehouse in de cloud dat gelijke tred kan houden met uw groeiende databehoeften.

De cloud: flexibel en schaalbaar

De cloud voldoet namelijk perfect aan twee van de grootste vereisten die tegenwoordig nodig zijn: De noodzaak om enorme hoeveelheden data op te slaan en om snel de benodigde infrastructuur te leveren en op te schalen op het moment dat het gevraagd wordt. Deze twee kenmerken zullen jouw organisatie van de beperkingen bevrijden van een traditionele infrastructuur. De cloud biedt de flexibiliteit en schaalbaarheid die jij nodig hebt om jouw data te verkennen en te analyseren waar en wanneer jij het nodig heeft.

Snowflake

Snowflake is hier misschien wel het beste voorbeeld van met hun “near zero maintenance” cloud data platform. Computer en opslag zijn hier gescheiden zodat deze onafhankelijk van elkaar en automatisch kunnen worden op- en afgeschaald. En dit alles draait op de meest voorkomende cloud platformen zoals Azure, AWS en Google Cloud. Voorbij zijn de tijden dat je vooraf moet investeren in de kostbare rekencapaciteit die je enkel tijdens de piekbelasting nodig hebt. Door de opkomst van de cloud betaal je voor de rekenkracht die je op dat moment nodig hebt. ‘Pay as you use’ is het toverwoord.

ETL wordt ELT

Maar als we optimaal van de kracht van cloud data platform willen benutten, dan moeten we ook de manier waarop we onze data transformeren aanpassen. ETL wordt ELT. We gaan dus niet eerst meer onze data ontsluiten, deze op een aparte plek transformeren en deze vervolgens in een datawarehouse opslaan. Nee, door de gehele transformatie in het cloud platform zelf uit te voeren maken ETL tools zoals Matillion gebruik van de kracht van het platform zelf. Dit resulteert in besparingen op infrastructuur, snellere query’s en een kortere ontwikkeling cyclus.

“It’s time to monetize your data(platform)”

Het cloud data platform herdefinieert hoe we denken over het analyseren en het monetizen van  data. De kracht die wordt geboden door moderne technology stacks kunnen jouw bedrijf een concurrentievoordeel geven als nooit tevoren. Het is tijd om uw bedrijf vooruit te helpen en de echte waarde van data te ontsluiten. “It’s time to monetize your data(platform)”

Event The Modern Architecture

Op 11 maart 2021 vond het online event plaats over de Modern Analytics Architecture.
Iedereen wil het, maar bijna niemand heeft het. Een schaalbare en flexibele analytics omgeving. Wil je meer weten over wat je kunt doen om hier stappen in te zetten?
Bekijk de opnames van het event pagina door te klikken op onderstaande button.

Opnames event The Modern Architecture bekijken