Het datagedreven marketing team

De 4 grootste uitdagingen van de datagedreven marketing manager

Bij datagedreven marketing komen marketinginzichten en –beslissingen voort uit analyses van klantgegevens. Deze data komt uit in- en externe bronnen. Data geeft je de mogelijkheid om een accurate voorspelling te doen over een bepaalde adoptie van een marketing actie en geeft je daarmee de handvaten om betere beslissingen te kunnen maken.

Uit onderzoek blijkt dat datagedreven marketeers een voorsprong hebben op hun concurrenten omdat ze sneller handelen, kunnen inspelen op trends en ontwikkelingen en betere voorspellingen kunnen doen over de markt waar ze in werken. Hierdoor kunnen budgetten beter worden benut en zijn marketeers in staat om op efficiëntere wijze hun doelgroep te bereiken.

Denk aan datagedreven personalisatie, re-targetting, advertentie analyse en het beter inzetten van marketing budgetten met een hogere ROI als gevolg.

Marketing managers die hun afdeling datagedreven willen maken staan echter  voor een behoorlijke uitdaging. De oplossingen van datagedreven marketing zijn prachtig, maar hoe zorg je er voor dat jouw afdeling écht datagedreven gaat werken?

Uitdagingen voor de datagedreven marketing manager

1. Data verzamelen en analyseren

Data en marketing zijn al jaren onlosmakelijk verbonden. We verzamelen data over onze klanten, werken met persona’s en stellen doelgroepen samen op basis van data. Er worden steeds meer tools en programma’s toegevoegd om de effectiviteit van marketing te meten. Veel marketing managers missen echter een overkoepelende overzicht van al die programma’s en tools. Ze kunnen prima vertellen wat de laatste mail aan click throughs heeft opgeleverd, maar hoe staat dit in verhouding met de social media actie van vorige week?

Visueel maken van data is hiervoor de eerste stap om marketing te kunnen verbeteren. Door verschillende bronnen in 1 visueel dashboard te combineren, ontstaat er een real-live overzicht van de belangrijkste marketing cijfers en de verhouding tussen verschillende bronnen. Hierdoor is het opeens wel mogelijk om de resultaten uit Google Analytics samen met de gegevens uit het mailprogramma te bekijken en verbanden te leggen.

2. Check & Act

Veel bedrijven hebben deze eerste stap naar het inzichtelijk maken van data genomen, maar naast het ‘Plan & Do’ blijft het bij veel bedrijven bij het verzamelen van data. De ‘Check & Act’ stap, oftewel beslissingen nemen op basis van data analyse gebeurt nog te weinig.

Blog Dategedreven marketing team - marketing manager

Self service analytics

Om deze stap binnen je marketing team te kunnen zetten, zijn analytische vaardigheden nodig. Niet alleen moet een analist jouw marketing team kunnen helpen met het opbouwen van een dashboard, de dashboards gaan pas echt voor jou werken als jouw team in staat is om de data zelf te analyseren. Wat betekenen deze resultaten nou? Hoe ga je hier als marketing manager op inspelen en welke verbeteringen kan je doorvoeren in de campagnes?

3. Multidisciplinaire teams

Waar vroeger – nog niet eens zo heel lang geleden – marketing vooral als creatieve afdeling werd gezien, wordt de marketing afdeling dus steeds analytischer en technischer van aard. Dit vereist enerzijds een continu ontwikkeling van marketing medewerkers. Jouw medewerkers kunnen deze analytische vaardigheden ontwikkelen door training en opleiding. Daarnaast is het goed om te kijken of je een multidisciplinair team kan opbouwen. In plaats van naar de creatieve en marketing gerelateerde kennis en vaardigheden te vragen, kan er een vacature worden uitgezet die zich focust op IT en analytische vaardigheden. Zo ontwikkel je de broodnodige, analytische basiskennis bij je huidige team en versterk je de afdeling met een expert op IT en data visualisatie gebied. Het datagedreven marketing team.

4. Impact maken

Echt datagedreven werken stopt niet na de analyse van de marketing campagnes. Veel afdelingen gebruiken hun eigen informatiesysteem, maar daardoor is het lastig om bijvoorbeeld het effect van de marketing campagne op de sales en uiteindelijk financiële resultaten te kunnen beoordelen. Door het werken in eigen informatiesystemen ontstaan datasilo’s, waarin elke afdeling zijn eigen data heeft. Wil je echt impact maken als marketing manager? Dan stopt datagedreven werken niet bij jouw afdeling, maar maak je door datagedreven inzicht de opmars naar een datagedreven cultuur, waarin resultaten niet op afdelingsniveau worden geanalyseerd en beoordeeld, maar organisatie breed.

Analytics for business

Wil jij deze uitdagingen aangaan? Wil je leren hoe jij je eigen team datagedreven kan laten werken en samen impact kan maken?

In de opleiding ‘Analytics for business’ leer jij:

  • Marketing naar een hoger plan tillen door met advanced customer analytics te werken.
  • Effectievere campagnes opzetten door middel van insight driven marketing.
  • Jouw kennis op het gebied van datagedreven marketing verbreden.
  • Je Return on Marketing Investment haarscherp in kaart brengen.
  • Met jouw team de transitie naar datagedreven werken bewerkstellingen met de juiste handvaten.

In september 2020 gaan wij van start met een groep managers die zichzelf naar een hoger level willen tillen op gebied van datagedreven werken en daarmee bijdragen aan een professionelere en succesvollere organisatie.

Ga jij de uitdaging met ons aan?

Meer informatie