The story is in the data: Formule 1

De kunst is om ‘het verhaal’ te vinden in data en dat verhaal vervolgens te vertellen. Wanneer je in staat bent om een verhaal te vertellen of in staat bent tot de verbeelding te spreken met een visualisatie, maak je data eveneens toegankelijk voor mensen zonder natuurlijke interesse in data. Het tegelijkertijd creëren van inzicht en prikkelen van de zintuigen, middels visual analytics, is wat mij energie geeft in het werkende leven.

Sportdata

De combinatie sport en data vind ik een bijzonder interessante. De laatste jaren wordt steeds meer gemeten, met name in het voetbal. En waar technologieën elkaar in rap tempo opvolgen, is dat voor sportevenementen niet anders. Een schat aan data en mogelijkheden dus. Wanneer ik echter, als groot sportliefhebber, een sportevenement bekijk is het spannendste wat ik voorbij zie komen een tabelletje met cijfers of een leuk feitje in een tekstueel bericht. Dit kan toch beter en leuker, denk ik dan: een buitengewoonlijke sportprestatie inzichtelijk maken, op een creatieve, interactieve en inspirerende manier. Een ‘platte tabel’ met cijfertjes bevat dezelfde informatie, maar vertelt niet direct een verhaal, het spreekt niet tot de verbeelding.

Vorige week eindigde het Formule 1-seizoen 2019. Het seizoen waarin Lewis Hamilton voor de zesde maal wereldkampioen werd, en niet voor de eerste keer met overmacht. De nieuwsartikelen en de statistieken komen via verschillende kanalen voorbij, maar de duiding, het besef van deze prestatie komt niet direct binnen. Om deze duiding te bewerkstelligen ben ik aan de slag gegaan met Formule 1-data, wat onder andere heeft geleid tot onderstaande (afbeelding): de prestaties van Lewis Hamilton in 2019 op een creatieve, tot de verbeelding sprekende, manier gevisualiseerd.

Blog Story in the data - Lewis Hamilton F1 Formule 1

Visualiseren

Binnen ons werkveld is het belangrijk om een effectieve visualisatie te ontwerpen. Een visualisatie die de vraag van de klant beantwoordt, een visualisatie die ‘de pijn’ van de klant wegneemt. Maar de presentatie van de visualisatie, de opmaak en de vormgeving, is een deel waarin de ontwikkelaar zijn creativiteit kwijt kan (zonder dat dit de effectiviteit van de visualisatie verzwakt). Persoonlijk hanteer ik een minimalistische stijl; het elimineren van overbodige componenten. Daarbij stel ik mezelf vaak de vraag: als ik dit weghaal, gaat dat ten koste van de effectiviteit, van de doelgerichtheid van de visualisatie? Als dat antwoord nee is, dan elimineer ik het component uit de visualisatie, vanuit visual design-oogpunt en vanuit de intentie om de gedachten van de gebruiker te stimuleren, te prikkelen. Ben je benieuwd naar mijn ontwikkelde dashboard en de prestaties van onze Max Verstappen in het afgelopen seizoen, check het dashboard dan hieronder!

Praktijk

Diverse stappen gaan vooraf aan het komen tot een gelijksoortige visualisatie, denk hierbij bijvoorbeeld aan het bewerkstelligen van de datakwaliteit of het uitvragen van de business vraag. Dit zijn zaken waar wij, consultants van Infotopics, dagelijks aan werken, in samenspraak met de klant. Met als uiteindelijke doel een dashboard dat zowel inspireert als inzichten biedt.

Heb je vragen met betrekking tot deze blog of ben je geïnteresseerd in onze werkzaamheden, aarzel dan niet contact op te nemen.