Net Promotor Score (NPS) berekenen in Tableau - deel 2

In deel 1 van deze serie is uitgelegd hoe NPS werkt en hoe je het kunt berekenen in Tableau. In dit tweede deel gaan we aan de slag met een NPS dashboard in Tableau. Om dit dashboard te bouwen is gebruik gemaakt van een dataset van Amazon. In deze dataset staan de ratings en reviews van verschillende producten in de categorie speelgoed. Op basis daarvan is vervolgens de NPS score berekend.

Het dashboard bestaat grof gezegd uit twee delen. Een deel met de belangrijkste getallen en een deel met meer gedetailleerde informatie.
Het eerste deel heeft als doel om in een oogopslag een indruk te geven van de status, gaat het goed of gaat het slecht. Door de NPS als een groot getal weer te geven is dat meteen duidelijk. De trendlijn geeft vervolgens een indruk van de NPS score door de tijd.

Het detail gedeelte is bedoeld om uit te vinden waarom de NPS score deze waarde heeft. Door data op een lager niveau weer te geven kunnen problemen aan het licht komen. Bijvoorbeeld als er categorieën zijn die een relatief lage score hebben. Tenslotte zijn verschillende dashboard actions gebruikt om nog meer inzicht te geven. Zo kun je de reacties van één NPS segment zien door op één van de staven te klikken.

Het dashboard kun je hieronder bekijken. Het workbook is te downloaden, zo kun je zien hoe het dashboard in elkaar zit en hoe de verschillende berekeningen uitgevoerd zijn. Het dashboard is gemaakt in Tableau 10.5, je moet het dus minimaal in die versie openen. Kom je ergens niet uit, dan hoor ik het graag!

Wil je na het lezen zelf aan de slag met NPS in Tableau? Download de gratis Tableau trial of neem contact met ons op.